Rehabilitacja naderwanego mięśnia łydki: sposób na szybszy powrót do zdrowia

Naderwanie mięśnia łydki to jedna z typowych kontuzji wysiłkowych. Jest bardzo nieprzyjemna, ponieważ towarzyszy jej silny ból, a także pojawiają się trudności z chodzeniem. Leczenie naderwanego mięśnia łydki ma charakter głównie objawowy, jednak istnieją sposoby, by szybciej wrócić do pełnej sprawności, „przy okazji” minimalizując ryzyko nawrotu urazu. Sprawdź, na czym polega rehabilitacja naderwanego mięśnia łydki i dlaczego warto się jej poddać.

Czym właściwie jest naderwanie mięśnia łydki?

Ludzkie mięśnie składają się z tzw. włókien mięśniowych. W wyniku osłabienia może dojść do przerwania ich ciągłości, co jest dość powszechną kontuzją u osób aktywnych fizycznie, uprawiających sport amatorsko lub zawodowo.

Warto wiedzieć

Z naderwaniem mięśnia łydki mamy do czynienia w sytuacji, gdy przerwanych zostało więcej niż 5% włókien.

W zdecydowanej większości przypadków do tej kontuzji dochodzi w strefie przechodzenia mięśnia brzuchatego łydki (brzuśca) w ścięgno. Obserwuje się wówczas przesunięcie włókien względem siebie, co z kolei skutkuje stanem zapalnym i silnym bólem.

Wyróżniamy trzy stopnie naderwania mięśnia łydki:

• Stopień I – to delikatna kontuzja, która przechodzi samoistnie i nie ma szczególnie negatywnego wpływu na sprawność fizyczną.
  • Stopień II – ból jest już wyraźnie wyczuwalny, na łydce pojawia się widoczny obrzęk, mogą wystąpić trudności z poruszaniem się.
  • Stopień III – pojawia się bardzo silny ból i obrzęk, co praktycznie uniemożliwia normalne chodzenie. Może również dojść do skurczów uszkodzonego brzuśca.

Jakie są przyczyny naderwania mięśnia łydki?

Z tą kontuzją najczęściej mają do czynienia osoby uprawiające jakiś sport – zwłaszcza niewytrenowane, które zbyt ambitnie podeszły do swoich możliwości fizycznych. Jest to standardowy uraz w przypadku amatorów, którzy nagle postanowili wstać od biurka i np. zacząć biegać. Ryzyko naderwania mięśnia jest również znacznie wyższe w sytuacji, gdy trening nie został poprzedzony rozgrzewką.

Naderwanie mięśnia łydki może być konsekwencją nadmiernego obciążenia, co obserwuje się chociażby u osób otyłych czy dźwigających ciężkie przedmioty (magazynierzy, pracownicy fizyczni, rehabilitanci, opiekunowie osób starszych).

Do tej kontuzji może dojść również w wyniku gwałtownej zmiany kierunku biegu/chodu, wyskoku czy też nieprawidłowo wykonywanego rozciągania. Szczególnie dotyczy to osób, które na co dzień nie grzeszą aktywnością fizyczną i mają niedobory magnezu.

Inną przyczyną naderwania mięśnia łydki może być uraz mechaniczny. Do kontuzji dochodzi w wyniku np. uderzenia łydką o coś twardego, kopnięcia przez inną osobę czy upadku ciężkiego przedmiotu na napięty brzusiec.

Jak przebiega leczenie naderwanego mięśnia brzuchatego łydki?

Leczenie naderwanego mięśnia brzuchatego łydki, jak już wspomnieliśmy wcześniej, przebiega głównie objawowo. Oznacza to, że kontuzjowana osoba musi przede wszystkim odciążyć nogę (co najmniej przez 5 dni unikać aktywności fizycznej) i stosować zimne okłady na obrzęknięte miejsce.

Po ustąpieniu obrzęku i dolegliwości bólowych, można stopniowo zacząć wzmacniać naderwany mięsień brzuchaty łydki. Dobrze sprawdzają się tutaj proste ćwiczenia izometryczne i oporowe, a także rozciąganie i masaż powięzi.

Czy rehabilitacja naderwanego mięśnia łydki jest konieczna?

Nie, ale zdecydowanie jest zalecana. Rehabilitacja ma na celu nie tylko przyspieszenie powrotu do zdrowia, ale też wzmocnienie uszkodzonych włókien, co minimalizuje ryzyko odnowienia się kontuzji w przyszłości (włącznie ze znacznie groźniejszym zerwaniem mięśnia brzuchatego łydki).

Spośród wielu technik rehabilitacyjnych szczególnie godna polecenia jest metoda ARPWave, która w krótkim czasie stwarza włóknom mięśniowym optymalne warunki do regeneracji. Pacjent błyskawicznie wraca do pełnej sprawności, nie odczuwa bólu, może też znacznie szybciej rozpocząć treningi.

Na koniec wyjaśnijmy, że w przypadku poważniejszej kontuzji leczenie zachowawcze może być niewystarczające. Sama rehabilitacja zerwanego mięśnia łydki nic nie da, ponieważ taki uraz wymaga już interwencji chirurgicznej.

30 czerwca 2019