opinia pacjenta

Rehabilitacja łokcia: dlaczego jest tak ważna?

Kontuzje stawu łokciowego oraz okalających go mięśni i ścięgien należą do tych najbardziej dokuczliwych i kłopotliwych w leczeniu. Nie tylko z powodu towarzyszącego im bólu, ale także ograniczonej ruchowości ręki. Urazy łokcia najczęściej dotykają osoby uprawiające sport, ale nie tylko – również ludzie nieaktywni fizycznie są mocno narażeni na takie kontuzje, jak łokieć golfisty czy łokieć tenisisty. Niezależnie od przyczyny problemu zawsze zaleca się uzupełnić standardowe leczenie o zabiegi rehabilitacyjne, które w znakomitej większości przypadków stanowią samodzielną metodę przywracania sprawności stawu. Wyjaśniamy, dlaczego rehabilitacja łokcia przy różnego rodzaju urazach jest tak istotna.

Kiedy należy poddać się rehabilitacji łokcia?

Rehabilitacja łokcia jest wskazana przy wszelkiego rodzaju urazach w obrębie tego stawu – dotykających go bezpośrednio lub pośrednio. Nie musi to być wcale kontuzja. Z rehabilitacji mogą, a wręcz powinny korzystać także osoby, które z uwagi na np. chorobę przez długi czas pozostawały nieaktywne fizycznie, w wyniku czego doszło do osłabienia mięśni i ścięgien okalających staw łokciowy. Rodzi to poważne ryzyko doznania urazu w zupełnie prozaicznej sytuacji, chociażby podczas próby dźwignięcia ciężkiej siatki z zakupami.

Typowe wskazania do poddania się rehabilitacji łokcia to:

• Łokieć tenisisty – czyli zespół mikrourazów prowadzących do deformacji ścięgien, co objawia się uporczywym bólem w nadgarstku;
  • Łokieć golfisty – skutek przeciążenia zginacza promieniowego nadgarstka, zginacza łokciowego nadgarstka oraz mięśnia nawrotnego obłego. Kontuzja objawia się bólem promieniującym do palców dłoni i ograniczoną ruchowością całej ręki;
  • Złamania i zwichnięcia – są to patologie urazowe, które mogą wymagać leczenia operacyjnego i bezwzględnie rehabilitacji łokcia;
  • Uszkodzenia tkanek miękkich – do najczęstszych kontuzji tego typu zaliczymy zerwanie lub naderwanie więzadeł, zerwanie torebki stawowej, zapalenie pourazowe torebki stawowej;

Każda z tych przypadłości powinna skłonić pacjenta do poddania się specjalistycznej rehabilitacji. Staw łokciowy odgrywa kluczową rolę w naszym codziennym funkcjonowaniu. To dzięki niemu możemy swobodnie zginać rękę, pracować przy komputerze, uprawiać wiele sportów, podnosić różne przedmioty.

Kontuzje w obrębie tego stawu są więc wyjątkowo kłopotliwe, nierzadko zmuszają do zaprzestania aktywności zawodowej, dlatego niektóre z nich (łokieć tenisisty) zalicza się do kategorii chorób zawodowych.

Dlaczego pacjenci rezygnują z rehabilitacji?

Powody są bardzo różne, ale nierzadko wina niestety leży po stronie lekarzy, którzy nie uświadamiają pacjentów, jak istotne jest poddanie się rehabilitacji łokcia. Często leczenie przebiega w sposób schematyczny.

Przykładowo: pacjent zgłasza się z bólem i ograniczoną ruchowością ręki, lekarz diagnozuje łokieć golfisty i zaleca odpoczynek oraz stosowanie zimnych okładów i środków przeciwzapalnych. Dolegliwości z czasem ustępują, jednak pacjent nie zdaje sobie sprawy, że mogłoby to nastąpić znacznie wcześniej, gdyby tylko poddał się profesjonalnej rehabilitacji łokcia. Mało tego: tak podstawowy proces leczenia drastycznie zwiększa ryzyko, że kontuzja w przyszłości się odnowi, co jest spowodowane osłabieniem mięśni, ścięgien, więzadeł oraz tkanek miękkich.

Nie ma sensu zwlekać

Kontuzje łokciowe nie zawsze są na tyle uciążliwe, że zmuszają pechowca do wizyty u lekarza. Nagminne jest natomiast bagatelizowanie pierwszych objawów, które mogą wskazywać na patologie w obrębie stawu łokciowego. Pacjent lekceważy lekki ból, cierpnięcie ręki, bo uznaje, że te dolegliwości za chwilę miną – wystarczy tylko „rozmasować” rękę czy zrobić sobie kilkudniową przerwę od treningu.

Takie postępowanie jest bardzo nieodpowiedzialne. Charakterystyczne dla urazów łokciowych jest to, że można im dość łatwo przeciwdziałać na wczesnym etapie, jednak jeśli tego nie zrobimy, to kontuzja się rozwinie. Może wówczas dojść nawet do naderwania przyczepu, co nierzadko kończy się na stole operacyjnym.

Dlatego nawet stosunkowo niewielkie dolegliwości w obrębie stawu łokciowego powinny zostać skonsultowane ze specjalistą. Dotyczy to nie tylko osób uprawiających sport, ale też pracowników biurowych i seniorów – te grupy pacjentów są szczególnie narażone na kontuzje łokcia i okalających go mięśni, ścięgien oraz więzadeł. Poddanie się rehabilitacji na wczesnym etapie daje pewność, że uraz się nie rozwinie.

Metody rehabilitacji łokcia

W Polsce wciąż najpopularniejsze są metody manualne, w tym masaże rozluźniające. Przynoszą one oczekiwany efekt, jednak mają istotną wadę: w przypadku poważnych kontuzji, którym towarzyszą silne dolegliwości bólowe, z terapią manualną trzeba poczekać.

Ten problem już dawno dostrzeżono w świecie zawodowego sportu, w którym takie kontuzje, jak łokieć tenisisty czy golfisty są na porządku dziennym. Dlatego w USA opracowano nowatorską metodę rehabilitacji ArpWave. Początkowo była ona zarezerwowana tylko dla wyczynowców, ale dziś może z niej korzystać każdy – także w Polsce.

Pisząc w dużym skrócie: ArpWave to metoda rehabilitacji neurologicznej, będącej połączeniem stymulacji oraz specjalnie dobranych ćwiczeń fizycznych. Standardowy cykl składa się z 10 zabiegów, po których następuje diametralna poprawa. Ważne jest przy tym to, że pacjent może się poddać rehabilitacji od razu po zdiagnozowaniu kontuzji, nawet jeśli uskarża się na ból. Szybka reakcja gwarantuje wcześniejszy powrót do zdrowia i zastopowanie rozwoju urazu.

25 września 2019