Rehabilitacja barku - kiedy jest konieczna?

Staw barkowy to jeden z największych stawów ludzkiego organizmu. Jest bardzo skomplikowany biomechanicznie, a przy tym odpowiada za podstawowe funkcje fizyczne, umożliwiając nam korzystanie z rąk do wykonywania wszystkich czynności związanych z pracą, uprawianiem sportu etc. Nietrudno się zatem domyślić, że staw barkowy jest bardzo intensywnie eksploatowany, co w pewnym momencie może zacząć dawać o sobie znać. Kontuzje stawu barkowego są powszechne i ulegają im osoby w każdym wieku. Z większością urazów można sobie poradzić poprzez zastosowanie odpowiedniej rehabilitacji barku, o czym więcej piszemy w naszym poradniku.

Budowa stawu barkowego

Z czysto anatomicznego punktu widzenia staw barkowy to fascynująca struktura. Składa się z trzech stawów anatomicznych, mianowicie stawu ramiennego, stawu barkowo-obojczykowego oraz stawu mostkowo-obojczykowego.

Dodatkowo w budowie stawu barkowego można wyróżnić jeszcze dwa inne stawy funkcjonalne, czyli staw łopatkowo-żebrowy oraz staw podbarkowy (nazywany przestrzenią podbarkową).

Już sama budowa stawu barkowego wskazuje na bardzo wysokie ryzyko doznania kontuzji, niekoniecznie poważnej, ale na pewno uciążliwej i utrudniającej codzienne funkcjonowanie. Zwłaszcza, że nie możemy zapominać o całej gamie naczyń oraz tkanek miękkich okalających staw, jak ścięgna, więzadła, torebki stawowe i mięśnie.

Problemy ze stawem barkowym? Umów się na wizytę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Najczęstsze kontuzje w obrębie stawu barkowego

Staw barkowy ma znaczny zakres ruchu, co daje nam dużą swobodę w jego eksploatowaniu – niestety, często aż do przesady. Przekroczenie zdolności stawu barkowego do przenoszenia obciążeń czy wykonywania konkretnych ruchów może się skończyć bolesną i kłopotliwą kontuzją. Wynika to przede wszystkim z niedokładnego dopasowania do siebie poszczególnych powierzchni stawu ramiennego.

Te niedoskonałości kompensują elementy stawu barkowego, czyli więzadła, torebka stawowa oraz przede wszystkim stożek rotatorów. Są to wytrzymałe struktury, które jednak w pewnych sytuacjach mogą ulec przeciążeniu i uszkodzeniu. Wpływają na to nie tylko urazy mechaniczne, ale też długotrwałe przeciążanie stawu, a nawet utrzymywanie nieprawidłowej postawy, garbienie się, niepoprawne ustawienie głowy w czasie pracy przy biurku etc.

To warto wiedzieć

Paradoksalnie stawowi barkowemu najbardziej szkodzi nie praca fizyczna z użyciem rąk, ale praca siedząca oraz niska aktywność życiowa.

Do tych najczęściej diagnozowanych problemów ze stawem barkowym zaliczymy:

• zapalenie stożków rotatorów,
  • przeciążenia i entezopatie,
  • przeciążenie głowy długiej bicepsa,
  • naderwanie obrąbka stawowego,
  • uszkodzenia więzadeł i więzozrostów,
  • uszkodzenia ścięgien i torebki stawowej,
  • tak zwany zamrożony bark,
  • rwa barkowa,
  • zapalenie kaletki podbarkowej,
  • ciasnota podbarkowa,
  • urazy mechaniczne struktur stawu barkowego,
  • strzelanie i trzaskanie w stawie barkowym,
  • zespół bolesnego barku.

Wszelkie kontuzje stawu barkowego należy traktować poważnie i nie udawać, że nic się nie dzieje. Jeśli odczuwasz ból barku, to nie lekceważ tego, ponieważ pogłębienie patologii w obrębie stawu może grozić bardzo poważnym urazem i w efekcie koniecznością wdrożenia skomplikowanego, kłopotliwego leczenia operacyjnego (w tym artroskopii barku).

Ból barku? Wypróbuj rehabilitację nieinwazyjną metodą ARP!

Na czym polega rehabilitacja barku?

Rehabilitacja zawsze zostaje poprzedzona wnikliwą analizą stanu pacjenta, co ma na celu ustalenie możliwej przyczyny dolegliwości w obrębie stawu barkowego. Diagnostyka opiera się na badaniu fizykalnym, wspartym badaniem obrazowym oraz poznaniem historii chorobowej pacjenta (np. przebytych kontuzji, operacji etc.).

W zdecydowanej większości przypadków bardzo dobre efekty przynosi rehabilitacja barku amerykańską metodą ARP, która stanowi połączenie fizykoterapii oraz stymulacji tkanek głębokich w celu ich odbudowy. Z tej metody można skorzystać w gabinetach Rehabilitacji ARPwave.

Nie zapominajmy o fizjoterapii

W sytuacji, gdy przyczyną dolegliwości są np. wady postawy oraz poważne problemy w układzie ruchu, należy wdrożyć kompleksową fizjoterapię zmierzającą do skompensowania tych deficytów. W przeciwnym razie problem może szybko powrócić.

Niezbędne w minimalizowaniu ryzyka kontuzji stawu barkowego jest podniesienie ogólnej higieny życiowej, w tym postawienie na aktywność fizyczną (adekwatną do swoich możliwości), wzbogacenie diety o produkty zasobne w witaminy, składniki mineralne, kwasy organiczne i kolagen, a także ograniczenie czasu spędzanego w pozycji siedzącej.

Osoby z nadwagą i otyłością powinny przejść na dietę redukcyjną, a osoby starsze stosować się do zaleceń przekazanych przez fizjoterapeutę w zakresie wykonywania prawidłowych ruchów zmniejszających obciążenie stawu barkowego.

Jeśli zmagasz się z problemami ze stawem barkowym, to nie przechodź nad tym do porządku dziennego – będzie tylko gorzej! Już teraz umów się na pierwszą wizytę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave w Warszawie lub Konstancinie.

12 stycznia 2023