Przykurcz mięśni. Bolesna dolegliwość, z którą można sobie poradzić.

Przykurcz mięśni jest bardzo częstą przypadłością, która dotyka zarówno osoby aktywne fizycznie, jak i prowadzące bierny tryb życia. Mówimy tutaj o dość bolesnej i dokuczliwej dolegliwości, pojawiającej się nagle, bez wyraźnego ostrzeżenia i potrafiącej nawet zmusić do przerwania wykonywanej czynności. Skąd bierze się przykurcz mięśni? Czy należy się tym przejmować? Co robić, gdy problem się powtarza? Po garść wiedzy zapraszamy do naszego artykułu.

Czym właściwie jest przykurcz mięśni?

Przykurcz mięśni jest patologicznym stanem, w wyniku którego tracimy możliwość swobodnego operowania konkretnym mięśniem – na przykład nie jesteśmy w stanie wyprostować ręki, nogi, przyjąć prostej pozycji w czasie stania itd. Jest to spowodowane gwałtownym przykurczeniem się mięśnia (stąd też nazwa tej dolegliwości) i pojawieniem się wyraźnie wyczuwalnego napięcia mięśniowego.

Warto wiedzieć

Przykurcz najczęściej dotyczy mięśni karku, barku, pleców oraz mięśni kulszowo-goleniowych.

Do najważniejszych przyczyn przykurczu mięśniowego można zaliczyć:

• brak aktywności fizycznej,
  • niedobory składników mineralnych (przede wszystkim magnezu),
  • długotrwałe unieruchomienie mięśnia, na przykład w wyniku założenia opatrunku gipsowego,
  • uraz mechaniczny, na przykład uderzenie mięśniem o twardy przedmiot,
  • stany zapalne, w tym związane z reumatoidalnym zapaleniem stawów,
  • stany zwyrodnieniowe mięśni, na przykład zwłóknienia,
  • stare, niezaleczone kontuzje mięśniowe,
  • wady postawy,
  • uprawianie sportu bez wymaganej rozgrzewki,
  • niedopasowanie obciążeń treningowych (np. podnoszenie zbyt dużego ciężaru na siłowni),
  • urazy ortopedyczne, jak zwichnięcia, złamania, skręcenia.

Objawy przykurczu

Przykurcz mięśniowy jest trudną do przeoczenia dolegliwością. Przede wszystkim od razu pojawia się uczucie skurczu w kontuzjowanej kończynie, któremu towarzyszy ból i ograniczona ruchomość. Na przykład: gdy doznamy przykurczu mięśnia dwugłowego ramienia (czyli bicepsa), to trudno jest ugiąć rękę w łokciu czy podnieść jakiś ciężki przedmiot do klatki piersiowej.

Szczególnie kłopotliwy i bolesny jest przykurcz mięśni przykręgosłupowych. Tutaj objawy można bardzo łatwo pomylić z atakiem rwy kulszowej.

Nie lekceważ przykurczu mięśniowego! Umów się na wizytę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave

Co robić, gdy doznasz przykurczu mięśniowego?

Przede wszystkim nie należy tego bagatelizować. Oczywiście jednorazowy przykurcz, który można łatwo uzasadnić np. zbyt zamaszystym podniesieniem ciężkiego przedmiotu, nie jest jeszcze powodem do niepokoju. Gorzej, gdy podobne sytuacje regularnie się powtarzają, również w fazie spoczynkowej (np. podczas oglądania serialu na sofie w salonie).

Obserwując u siebie nawracające przykurcze mięśniowe warto od razu zgłosić się do doświadczonego rehabilitanta lub fizjoterapeuty, który na podstawie wywiadu zebranego z pacjentem, podstawowego badania fizykalnego oraz ewentualnie badania obrazowego (USG, rezonans) oceni prawdopodobną przyczynę problemu i zaproponuje odpowiednią metodę rehabilitacji.

W redukowaniu przykurczów mięśniowych, jak również zapobieganiu ich nawrotom, doskonale sprawdza się amerykańska metoda ARP, stanowiąca unikalne połączenie fizjoterapii oraz stymulacji tkanek organizmu. ARP pozwala usunąć stan zapalny, przyspiesza regenerację struktur mięśniowych oraz wzmacnia je, co praktycznie eliminuje ryzyko pogłębienia się kontuzji np. w kierunku naderwania mięśnia.

Z rehabilitacji metodą ARP skorzystasz w gabinecie Rehabilitacji ARPwave w Warszawie lub Konstancinie.

Męczą Cię przykurcze mięśniowe? Wypróbuj metodę ARP!

Jak zapobiegać przykurczom mięśni?

Częste przykurcze mięśniowe sugerują, że w organizmie nie wszystko działa tak, jak powinno. Przede wszystkim jest to sygnał przypominający o konieczności wykonania podstawowych badań krwi – mogą one wykazać np. niedobory magnezu, które można uzupełnić na drodze suplementacji oraz poprzez wzbogacenie diety.

Przykurcze mięśniowe pojawiające się w trakcie lub bezpośrednio po ćwiczeniach, na przykład na siłowni, to niezawodny objaw niepoprawnego przeprowadzenia rozgrzewki – zmuszanie nierozgrzanych mięśni do wytężonego wysiłku powoduje przykurcze oraz drastycznie zwiększa ryzyko doznania bardzo poważnej kontuzji, włącznie z naderwaniem lub całkowitym zerwaniem mięśnia.

Kanon zapobiegania przykurczom mięśniowym obejmuje zatem:

• przejście na zdrową dietę, adekwatną do zapotrzebowania energetycznego organizmu,
  • suplementowanie składników, których niedobory wykazały badania krwi,
  • dokładne rozgrzewanie mięśni przed wysiłkiem fizycznym,
  • regularny ruch,
  • wykonywanie podstawowych ćwiczeń gimnastycznych, również w pracy,
  • dbanie o prawidłową postawę, niegarbienie się, robienie sobie częstych przerw w trakcie pracy przed komputerem.

Nie zapominamy również o wspomnianej już rehabilitacji, która jest najważniejszym elementem profilaktyki przykurczów mięśniowych.

Zapraszamy do umówienia się na pierwszą wizytę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

03 grudnia 2022