Przepuklina w odcinku lędźwiowym kręgosłupa: czy operacja to jedyne dostępne rozwiązanie?

Przepuklina kręgosłupa jest wyjątkowo bolesną przypadłością, na którą uskarża się coraz więcej osób – szczególnie po 40. roku życia, kiedy to drastycznie wzrasta ryzyko wystąpienia tej dolegliwości. Najczęściej diagnozuje się przepuklinę w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. W praktyce uniemożliwia ona normalne funkcjonowanie, rzutując na całe życie pacjenta, skazując go na ból i problemy z wykonywaniem nawet prozaicznych czynności. W Polsce przepuklinę standardowo leczy się poprzez przeprowadzenie operacji neurochirurgicznej. W ostatnim czasie do gabinetów Rehabilitacji ARPwave zgłasza się coraz więcej osób po takim zabiegu, u których problem… powrócił. Dlaczego tak się dzieje? Jakie są alternatywy dla ryzykownej operacji?

Czym jest przepuklina kręgosłupa?

O przepuklinie kręgosłupa mówimy wtedy, gdy krążki międzykręgowe przesuwają się powodując silne dolegliwości bólowe. Jest to spowodowane ich nadmiernym obciążeniem, co najczęściej wynika ze złej stabilizacji mięśniami odcinka lędźwiowego. Siły oddziałujące na ten odcinek kręgosłupa wypychają krążek międzydyskowy, co potocznie określa się mianem „wypadnięcia dysku”.

Warto wiedzieć, że każdy krążek międzydyskowy ma jądro miażdżyste otoczone jądrem pierścienia włóknistego. Gdy dojdzie do przerwania jego ciągłości, wówczas jądro miażdżyste uciska na struktury nerwowe, a to wywołuje silny ból.

Przepuklina może wystąpić w każdym odcinku kręgosłupa, jednak najczęściej ma to miejsce w odcinku lędźwiowym. Jest on najmocniej obciążany, co wynika przede wszystkim ze stylu życia współczesnych ludzi – braku aktywności fizycznej, wielogodzinnego siedzenia przy biurku, spędzania wolnego czasu na kanapie, złej diety, otyłości.

To jest ważne

Przepuklina kręgosłupa nie tylko wywołuje ból, ale może także powodować miejscowy niedowład (np. brak czucia w nodze) czy nawet częściowy paraliż.

Masz przepuklinę kręgosłupa? Umów się na konsultację w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Typowe objawy przepukliny odcinka lędźwiowego kręgosłupa

Najbardziej charakterystycznym i niemożliwym do przeoczenia objawem jest oczywiście ból. Może być on na tyle silny, że uniemożliwi wstanie z krzesła czy podniesienie się z kanapy. W niektórych przypadkach pacjent dosłownie zostaje „zamrożony” w miejscu podczas np. chodzenia i musi skorzystać z pomocy innej osoby w dotarciu do łóżka.

Przepuklina odcinka lędźwiowego kręgosłupa daje też inne typowe dla tej przypadłości objawy, jak:

• ból, który promieniuje do biodra, kolana lub uda,
  • ból może pojawiać się w podbrzuszu oraz pachwinach,
  • atak rwy kulszowej,
  • drętwienie kończyn dolnych,
  • brak czucia w kończynie lub kończynach dolnych,
  • utrudnione oddawanie moczu i wypróżnianie się,
  • zahamowanie funkcji seksualnych.

Przyczyny przepukliny kręgosłupa

Numerem jeden wśród przyczyn jest siedzący tryb życia. To nie przypadek, że w ciągu ostatnich dwóch dekad notujemy gwałtowny wzrost diagnozowanych przypadków przepukliny, zwłaszcza odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Choć można odnieść wrażenie, że mnóstwo osób uprawia sport i zdrowo się odżywia, to jednak wciąż więcej jest takich, które 8 godzin dziennie spędzają przy biurku, nie robiąc sobie żadnych przerw. To katastrofa dla kręgosłupa!

Taki styl życia nieuchronnie prowadzi do osłabienia mięśni przykręgosłupowych, co w krótkim czasie skutkuje takimi problemami, jak rwa kulszowa oraz przepuklina w odcinku lędźwiowym kręgosłupa.

To jest ważne

Na przepuklinę kręgosłupa w odcinku lędźwiowym najbardziej narażone są osoby mające nadwagę, otyłe, zestresowane, palące papierosy, ale też kobiety w ciąży.

Skorzystaj z rehabilitacji metodą ARPwave i uniknij operacji przepukliny kręgosłupa!

Inwazyjne leczenie przepukliny kręgosłupa w Polsce

Choć istnieją nieinwazyjne metody pozwalające poradzić sobie z problemem przepukliny w odcinku lędźwiowym, to niestety wiele osób zgłasza się do lekarza w mocno zaawansowanym stadium problemu. Cierpienie pacjenta połączone z tragicznym wynikiem badania obrazowego skłaniają neurochirurga do podjęcia decyzji o przeprowadzeniu zabiegu operacyjnego.

Każda operacja neurochirurgiczna powinna być traktowana, jako ostateczność. Skoro jednak pacjent nie może normalnie funkcjonować, a także uskarża się na częściowy paraliż, to wydaje się, iż droga postępowania może być tylko jedna.

Zaletą operacji jest to, że przynosi ona natychmiastową ulgę. Problem w tym, że jest to leczenie wyłącznie objawowe. Operacja nie usuwa przyczyny przepukliny kręgosłupa, czyli osłabienia struktury mięśni przykręgosłupowych. Efekt? Dolegliwości mogą szybko wrócić.

Do naszych gabinetów regularnie trafiają osoby, które całkiem niedawno przeszły operację neurochirurgiczną, ale znów uskarżają się na silny ból w odcinku lędźwiowym, najczęściej spowodowany atakiem rwy kulszowej. To właśnie skutek tego, że choć udało się usunąć przepuklinę, to nadal istnieje wysokie ryzyko przesuwania się krążków międzykręgowych.

Rehabilitacja metodą ARPwave zamiast operacji

Ta opracowana w USA metoda łączy w sobie stymulację tkanek miękkich, w tym mięśni przykręgosłupowych, z ćwiczeniami manualnymi, co pozwala usunąć przepuklinę, a przede wszystkim zmniejszyć ryzyko jej nawrotu. To doskonała, dużo bezpieczniejsza alternatywa dla operacji.

25 stycznia 2021