Przepuklina kręgosłupa – jak ją rozpoznać i leczyć?

Zdecydowana większość z nas uskarża się na ból kręgosłupa. Jest to efekt powszechnej pracy przy biurku, w nienaturalnej pozycji, a także biernego odpoczynku i unikania aktywności fizycznej. W niektórych przypadkach ból nasila się do tego stopnia, że uniemożliwia normalne funkcjonowanie.

Czym jest przepuklina kręgosłupa?

Przypadłość ta ma bezpośredni związek z krążkami międzykręgowymi, które wypełniają przestrzenie pomiędzy kręgami kręgosłupa. Krążki składają się z jądra miażdżystego oraz włóknistego pierścienia. Ich zadaniem jest przenoszenie obciążeń, dlatego są narażone na działanie ogromnych sił – nawet wtedy, gdy wydaje nam się, że nic nie robimy (np. siedzimy na krześle czy leżymy na sofie przed telewizorem).

Przeciążone krążki międzykręgowe mogą się przesuwać i zacząć uciskać m.in. na nerw kulszowy, co wywołuje atak rwy. W ten sposób tworzy się też przepuklina kręgosłupa, która powoduje bardzo silny, trudny do zniesienia ból.

Wyróżniamy kilka rodzajów przepukliny kręgosłupa:

• przepuklinę kręgosłupa lędźwiowego,
  • przepuklinę kręgosłupa piersiowego,
  • przepuklinę kręgosłupa szyjnego.

Najczęściej diagnozowana jest pierwsza z nich.

Przyczyny przepukliny kręgosłupa

Do najważniejszych przyczyn tej nieprzyjemnej dolegliwości zaliczymy:

1. Pracę przy komputerze – choć nie powoduje ona bezpośredniego wysiłku fizycznego, to jest bardzo obciążająca dla kręgosłupa. Osoby pracujące przy biurku 8 godzin dziennie w zdecydowanej większości uskarżają się na ból w odcinku lędźwiowo-krzyżowym, a także znajdują się na szczycie listy grup ryzyka przepukliny kręgosłupa szyjnego.
  2. Urazy mechaniczne – w rzadszych przypadkach przepuklina kręgosłupa może mieć związek z np. wypadkiem komunikacyjnym, gdy dochodzi do gwałtownego odchylenia głowy i ruchu powrotnego. Grozi to wystąpieniem przepukliny kręgosłupa szyjnego.
  3. Przeciążenie – przepuklina kręgosłupa lędźwiowego jest typową dolegliwością diagnozowaną u osób pracujących fizycznie, a także trenujących na siłowni i uprawiających różne sporty siłowe.
  4. Długa jazda samochodem – zawodowi kierowcy także są narażeni na wysokie ryzyko przepukliny kręgosłupa, zwłaszcza piersiowego oraz lędźwiowego. Dlatego w długiej trasie trzeba sobie planować postoje minimum co 2 godziny i wykorzystywać je na gimnastykę.

Masz przepuklinę kręgosłupa? Umów się na konsultację w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Jakie są objawy przepukliny kręgosłupa?

Podstawowym i bardzo trudnym do przeoczenia objawem jest silny, pojawiający się nagle ból kręgosłupa, którego charakter zdradza umiejscowienie przepukliny. Jeśli mamy do czynienia z przepukliną kręgosłupa lędźwiowego, wówczas ból promieniuje w stronę kończyn dolnych. Można go wyczuć również w pachwinach i podbrzuszu. Standardowym skutkiem tego rodzaju przepukliny jest wspomniany atak rwy kulszowej.

Zupełnie inne dolegliwości odczuwa osoba, u której rozwinęła się przepuklina odcinka piersiowego kręgosłupa. Tutaj objawy mogą nawet sugerować atak serca czy kamicę pęcherzyka żółciowego. Ból promieniuje od pleców aż do klatki piersiowej oraz brzucha. Jest bardzo intensywny, utrudnia nabieranie powietrza, kaszlenie czy śmianie się.

Jeśli natomiast chodzi o przepuklinę kręgosłupa szyjnego, to typowe dla niej jest to, że ból promieniuje do kończyn górnych, przede wszystkim można go zlokalizować w barku oraz przedramieniu, a w niektórych przypadkach także w okolicy łopatki. Potoczna nazwa tej dolegliwości to rwa barkowa lub rwa ramienna. Wielu pacjentów uskarża się również na sztywność karku, szumy uszne, ból głowy oraz trudności z poruszaniem głową.

Szczególnie niepokojące są natomiast objawy neurologiczne przepukliny kręgosłupa, które obserwują u siebie osoby z bardzo zaawansowaną postacią tego urazu. Zaliczymy do nich przede wszystkim niedowład kończyn, paraliż, drętwienie, osłabienie czucia, niekontrolowane oddawanie moczu i stolca oraz znaczne osłabienie mięśni.

Pamiętaj!

Jeśli zauważysz u siebie neurologiczne objawy przepukliny kręgosłupa, to niezwłocznie zgłoś się do lekarza lub poproś kogoś o zawiezienie Cię do szpitala.

Leczenie przepukliny kręgosłupa

Od razu uspokajamy: nie zawsze konieczna jest operacja. Leczenie inwazyjne wdraża się jedynie w najcięższych przypadkach, gdy pacjent uskarża się na poważne problemy neurologiczne. Z lżejszymi postaciami przepukliny kręgosłupa można sobie poradzić poprzez terapię zachowawczą, czyli odpowiednio dobraną rehabilitację. Najlepsze efekty przynosi tutaj metoda ARP.

Została ona opracowana w Stanach Zjednoczonych, gdzie początkowo poddawano jej wyłącznie zawodowych sportowców. Obecnie ARP jest refundowana przez ubezpieczycieli w wielu stanach USA, a od niedawna mogą z niej korzystać także pacjenci w Polsce.

Poddaj się rehabilitacji przepukliny kręgosłupa w gabinecie Rehabilitacji ARPwave w Warszawie lub Konstancinie.

Podkreślmy, że z rehabilitacji metodą ARP mogą skorzystać osoby w każdym wieku, bez względu na sprawność fizyczną i przyczynę dolegliwości. Zabiegi nie są bolesne i nie wymagają wysiłku po stronie pacjenta. Metoda ARPwave usuwa przyczynę dysfunkcji a nie tyko leczy objawy.

03 sierpnia 2021