Przeprost kolan - objawy, diagnostyka i leczenie

Każdy widz popularnych programów tanecznych emitowanych w telewizji na pewno zetknął się z pojęciem „przeprostu”. Jurorzy zwracają na to baczną uwagę u zawodowych tancerzy. W codziennym życiu nadmierne, nienaturalne prostowanie nóg w stawach kolanowych jest nie tylko do niczego nie potrzebne, ale też może skutkować bardzo poważną kontuzją. Czym właściwie jest przeprost kolan? Jakie daje objawy? Zapraszamy do lektury naszego artykułu.

Co to jest przeprost kolana?

O przeproście kolana mówimy wtedy, gdy u pacjenta obserwuje się nadmierną elastyczność stawów kolanowych oraz okalającej go skóry. W efekcie kolano jest nienaturalnie wyprostowane, a nawet może sprawiać wrażenie „odginania się do środka”. Jest to pożądane u zawodowych tancerzy, którzy latami ćwiczą takie ustawianie stawów kolanowych. Jednak mimowolny przeprost jest uznawany za stan patologiczny, który wymaga leczenia.

To warto wiedzieć

Osoby z przeprostem kolana mogą obserwować u siebie objaw współistniejący, który polega na zaburzeniu procesu gojenia się ran.

Wspomnijmy jeszcze o tym, że istnieją także inne rodzaje przeprostów w ludzkim organizmie – obok kolana diagnozuje się przeprost kręgosłupa oraz, najczęściej, przeprost łokcia.

Przyczyny

Przeprost kolana może być patologią wrodzoną, o podłożu genetycznym, jak i nabytą, chociażby w wyniku doznania jakiegoś urazu mechanicznego. Problem ten może towarzyszyć różnym chorobom, na przykład zespołowi Marfana czy zespołowi Ehlersa-Danlosa.

Głównego źródła problemu należy natomiast szukać w okresie dzieciństwa. Niestety, przeprost kolana u nastolatka czy dorosłego człowieka bardzo często wynika z zaniedbań rodziców, którzy zlekceważyli to, że dziecko nieprawidłowo ustawia stawy kolanowe podczas chodzenia, biegania czy siadania. Zaniechanie rehabilitacji powoduje pogłębienie się tej patologii, z którą na późniejszym etapie życia walczy się o wiele trudniej.

Jeśli chodzi o uwarunkowania genetyczne, to niektóre osoby mają wrodzone predyspozycje do osłabiania i rozluźniania miękkich tkanek stabilizujących staw kolanowy. W efekcie dochodzi do przeprostu oraz stopniowego deformowania stawu lub obu stawów.

W gabinetach Rehabilitacji ARPwave często gościmy także osoby, które nabawiły się przeprostu kolana z własnej winy. Jest to konsekwencja popełniania tak prozaicznych błędów, jak chociażby praca z laptopem na kolanach, nieprawidłowe ustawianie stawów kolanowych podczas siedzenia czy niepoprawna technika wykonywania różnych ćwiczeń na siłowni – szczególnie niebezpieczne mogą być przysiady ze sztangą.

Częstą przyczyną przeprostu kolana są również różnego rodzaju wady układu ruchu – można tutaj wskazać przede wszystkim na lordozę, przykurcz stawów biodrowych oraz przodopochylenie miednicy.

Objawy przeprostu kolana

Najbardziej charakterystycznym objawem jest oczywiście nienaturalne ustawienie stawów kolanowych, które zdają się odginać do tyłu. Osoba z tym schorzeniem może również mieć wrażenie „uciekania kolana” podczas chodzenia, biegania czy siadania. Często pojawia się wysięk w obrębie stawu kolanowego, krwiaki, które nie chcą znikać, a także ból, który wskazuje już na uszkodzenie struktur okalających straw kolanowy, przede wszystkim ścięgien i więzadeł.

Odczuwasz takie dolegliwości? Już teraz umów się na wizytę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Diagnostyka i leczenie

Przeprostu kolana nie wolno bagatelizować! Niezależnie, czy problem ten występuje u dziecka czy u osoby dorosłej, należy jak najszybciej zgłosić się do profesjonalnego gabinetu rehabilitacyjnego, który specjalizuje się w leczeniu tego typu przypadłości. Zlekceważony przeprost kolana może skutkować naprawdę poważnymi problemami zdrowotnymi, włącznie z upośledzeniem ruchomości stawu kolanowego i stawu skokowego (podświadoma ochrona stawu, co zmusza do nieprawidłowego chodu), naderwania czy wręcz zerwania ścięgien, stawów i mięśni.

Zawsze podstawą leczenia przeprostu kolana jest rehabilitacja. Wcześnie wdrożone postępowanie fizjoterapeutyczne jest skuteczną alternatywą dla o wiele bardziej kłopotliwego leczenia operacyjnego. Jest to szczególnie ważne u dzieci – widząc, że pociecha nieprawidłowo układa stawy kolanowe, rodzice powinni jak najszybciej zapisać dziecko na rehabilitację, co pozwoli uniknąć koślawości kolan i poważnych problemów z mobilnością.

Jeśli przeprost kolan nie jest wrodzony, ale ma związek z urazem mechanicznym, to w pierwszej kolejności należy usunąć przyczynę problemu, a dopiero później przejść do etapu regeneracji i wzmacniania tkanek odpowiedzialnych za prawidłowe ustawienie stawów kolanowych.

Rehabilitacja skupia się nie tylko na wyeliminowaniu patologii skutkującej przeprostem kolana, ale także na nauczeniu pacjenta przyjmowania prawidłowej postawy. Wskazane są różnego rodzaju ćwiczenia korekcyjne.

Rehabilitacja przeprostu kolan to najlepszy sposób na uniknięcie choroby zwyrodnieniowej stawów! Umów się na wizytę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Znakomite efekty w leczeniu przeprostu kolan przynosi amerykańska metoda rehabilitacji ARP. Jest ona wskazana zarówno w przypadku dzieci, jak i dorosłych. Można z niej skorzystać w gabinetach Rehabilitacji ARPwave w Warszawie i Konstancinie.

29 marca 2022