Palec młoteczkowaty ręki – co trzeba wiedzieć o tym problemie ortopedycznym?

Palec młoteczkowaty, nazywany również palcem młotkowatym, to dość częsta kontuzja spowodowana urazem mechanicznym. Jest o tyle problematyczna, że praktycznie uniemożliwia normalne korzystanie z dłoni i tym samym wykonywanie podstawowych czynności dnia codziennego. W naszym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest palec młoteczkowaty ręki i jakie są metody radzenia sobie z tym problemem.

Co to jest palec młoteczkowaty ręki?

Palec młoteczkowaty (z ang. mallet finger) to uraz palca polegający na uszkodzeniu ścięgna prostownika w przyczepie do ostatniego paliczka. Warto od razu zaznaczyć, że kontuzja o tej samej nazwie może również wystąpić w palcu kończyny dolnej, choć są to zupełnie różne urazy.

Aby zrozumieć istotę tej kontuzji trzeba wiedzieć, że ludzki palec jest zbudowany z paliczków, czyli kości połączonych ze sobą stawami oraz ścięgnami. Dzięki takiej budowie możemy swobodnie zginać każdy z palców – przy czym kciuk i paluch składają się z tylko dwóch paliczków, natomiast pozostałe palce u dłoni z trzech.

Przyczyny urazu

Do palca młoteczkowatego dochodzi w momencie, gdy uderzymy lub zahaczymy wyprostowanym palcem o jakąś przeszkodę. Jest to więc typowy uraz mechaniczny i dość częsta kontuzja u osób uprawiających sporty z wykorzystaniem dłoni – siatkówkę, piłkę ręczną, piłkę wodną, pływanie, tenis etc.

Kontuzji można się jednak nabawić także w codziennych sytuacjach zawodowych czy domowych. Wystarczy niefortunnie uderzyć wyprostowanym palcem o blat kuchenny czy energicznie szarpnąć jakiś materiał (np. podczas robienia prania), aby narobić sobie problemów.

Trzeba przy tym zaznaczyć, że można wyróżnić grupy ryzyka palca młoteczkowatego. Na tę kontuzję, poza sportowcami, szczególnie narażone są osoby chorujące na reumatoidalne zapalenie stawów, łuszczycowe zapalenie stawów, zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa oraz wykonujące specyficzne prace z wykorzystaniem palców, jak pisanie na klawiaturze, prace stolarskie, naprawa samochodów etc.

Umów się na konsultację w Rehabilitacji ARPwave i odzyskaj sprawność kontuzjowanego palca!

Objawy palca młoteczkowatego dłoni

Jest to ten rodzaj kontuzji, którą naprawdę trudno byłoby przeoczyć. Podstawowym objawem palca młoteczkowatego ręki jest brak możliwości wyprostowania palca, który uległ urazowi. Palec pozostaje zgięty niezależnie od tego, jak bardzo pacjent próbuje go wyprostować – każdej takiej próbie towarzyszy ból. Jednocześnie pozostałe palce pozostają w pełni sprawne.

Bolesność kontuzjowanego palca to kwestia indywidualna. Część pacjentów nie uskarża się na żadne dolegliwości poza ograniczoną ruchomością. Paradoksalnie nie jest to dobra informacja, ponieważ brak bólu i opuchlizny powoduje, że pacjenci późno zgłaszają się do lekarza i tracą cenne dni, które można byłoby już wykorzystać na rehabilitację.

Palec młoteczkowaty? Poznaj diagnozę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Co robić, gdy podejrzewasz u siebie palec młoteczkowaty dłoni?

W pierwszej kolejności umów się na wizytę u lekarza pierwszego kontaktu lub – jeśli nie chcesz czekać na termin w poradni – na prywatną wizytę u lekarza ortopedy. Nie licz na to, że kontuzja sama minie. Owszem, organizm ma zdolność samoleczenia, natomiast z pewnością potrwa to długo, a Ty w tym czasie nie będziesz mieć możliwości swobodnego operowania ręką (np. utrudnione pisanie na klawiaturze, używanie narzędzi etc.).

Podstawą diagnostyki palca młoteczkowatego jest wykonanie badania obrazowego RTG. Lekarz oceni, czy doszło do uszkodzenia prostownika w jego przebiegu czy może do naderwania fragmentu kostnego paliczka dalszego.

Po upewnieniu się, z jakim rodzajem urazu mamy do czynienia, pacjentowi zostanie zaproponowane odpowiednie leczenie.

Jak leczyć palec młoteczkowaty?

W przypadku tej kontuzji zawsze stosuje się leczenie zachowawcze. Szybko wdrożona terapia daje praktycznie gwarancję pełnego powrotu do zdrowia i przywrócenia palcowi całkowitej sprawności.

Pierwszym etapem leczenia jest unieruchomienie kontuzjowanego palca przy pomocy ortezy, metalowego usztywnienia (tzw. szyna Zimmera) lub opatrunku termoplastycznego. Zastosowane usztywnienie należy nosić przez całą dobę i przez okres 6 do 12 tygodni.

Leczenie operacyjne palca młoteczkowatego jest bardzo rzadkie i ma zastosowanie wyłącznie wtedy, gdy doszło do oderwania znacznego fragmentu paliczka z przemieszczeniem.

Rehabilitacja palca młoteczkowatego

Po zakończeniu właściwego leczenia palca młoteczkowatego niezbędne jest poddanie go specjalistycznej rehabilitacji. Wszystko dlatego, że osłabione unieruchomieniem struktury są teraz bardzo podatne na wszelkie kontuzje, a sam palec wciąż nie wrócił do sprawności sprzed doznania urazu.

Z rehabilitacji palca młoteczkowatego, zarówno po leczeniu zachowawczym, jak i operacyjnym, skorzystasz w gabinecie Rehabilitacji ARPwave w Warszawie lub Konstancinie. Wykorzystujemy znakomitą amerykańską metodę ARP, która pozwala w krótkim czasie i bez bólu przywrócić pełną sprawność palca, jednocześnie wzmacniając jego strukturę i tym samym minimalizując ryzyko odnowienia się urazu.

Już teraz umów się na konsultację w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

29 sierpnia 2022