Operacja rwy kulszowej: dlaczego ból wraca?

W przypadku ataku rwy kulszowej zawsze do końca próbujemy leczenia zachowawczego, które w polskich warunkach najczęściej sprowadza się do przyjmowania leków przeciwbólowych lub środków rozluźniających w zastrzykach. W bardzo ciężkich przypadkach może jednak zapaść decyzja o zakwalifikowaniu pacjenta do leczenia operacyjnego. To ostateczność, ponieważ operacje neurochirurgiczne w samym założeniu są ryzykowne, skomplikowane, a w dodatku pacjent po takim zabiegu długo wraca do pełnej sprawności (i nie ma gwarancji, że to w ogóle nastąpi). Największy problem z operacją rwy kulszowej polega natomiast na tym, że wielu pacjentów nawet po kilkunastu miesiącach czy kilku latach znów odczuwa charakterystyczny ból. Z czego to się bierze? Czy można jakoś uniknąć podobnego scenariusza? Zapraszamy do lektury naszego poradnika.

Kiedy konieczna jest operacja rwy kulszowej?

Dobra informacja jest taka, że u około 90% pacjentów ze zdiagnozowaną rwą kulszową można poprzestać na leczeniu zachowawczym. Ten odsetek byłby prawdopodobnie wyższy, gdyby w Polsce – wzorem krajów zachodniej Europy czy USA – kładziono większy nacisk na znaczenie rehabilitacji. To ona pozwala usunąć przyczynę rwy kulszowej, którą jest patologia w odcinku lędźwiowym spowodowana złą stabilizacją przez mięśnie.

Nowoczesne metody rehabilitacji, jak doskonale znana w świecie zawodowego sportu ARPwave, pozwalają nie tylko wyeliminować ucisk na nerw kulszowy (najczęściej generowany przez wysunięty dysk międzykręgowy), ale także wzmocnić mięśnie przykręgosłupowe. Mamy więc tutaj do czynienia z postępowaniem 2w1: leczniczym, ale też zachowawczym i profilaktycznym. Prawidłowo przeprowadzona rehabilitacja rwy kulszowej minimalizuje ryzyko nawrotu tej przypadłości, a przede wszystkim oszczędza pacjentowi bólu i pozwala uniknąć ryzykownej operacji.

Masz atak rwy kulszowej? Skorzystaj z rehabilitacji amerykańską metodą ARPwave!

Decyzja o leczeniu operacyjnym rwy kulszowej zapada wyłącznie wtedy, gdy lekarz nie jest w stanie zaproponować pacjentowi skutecznej terapii zachowawczej. Wskazaniem do operacji jest również bardzo ciężki stan fizyczny pacjenta, który np. nie może w ogóle się ruszać czy unieść stopy, pomimo odpoczynku i zastosowania nieinwazyjnych metod leczenia. Zwykle dotyczy to osób młodych, które muszą mieć zapewnioną sprawność ruchową.

Innymi wskazaniami do przeprowadzenia leczenia operacyjnego rwy kulszowej są:

• utrata kontroli nad podstawowymi funkcjami życiowymi (oddawanie moczu i stolca),
  • znaczne osłabienie lub brak czucia w kończynie,
  • poważny uraz mechaniczny, którego konsekwencją jest wystąpienie ataku rwy kulszowej – na przykład po wypadku komunikacyjnym.

Jak przebiega leczenie operacyjne rwy?

Obecnie dąży się do tego, aby takie zabiegi były jak najmniej inwazyjne. Standardem w polskich szpitalach jest przeprowadzanie operacji endoskopowo lub poprzez wykonanie niewielkiego nacięcia. Dzięki temu neurochirurg zyskuje dostęp do odcinka lędźwiowego, w którym zdiagnozowano patologię i może ją usunąć – czy to poprzez wycięcie przepukliny, czy części dysku międzykręgowego uciskającej na nerw kulszowy (jest to tzw. dyskektomia).

Nie chcesz operacji? Umów się na wizytę w gabinecie Rehabilitacji ArpWave!

Negatywne skutki operacji rwy kulszowej

Operacja rwy kulszowej przeprowadzona przez doświadczonego chirurga kończy się oczywiście sukcesem, co pozwala pacjentowi rozpocząć nowe życie bez bólu. Do tego jednak niestety daleka droga. Po zabiegu pacjent musi jeszcze przejść okres rekonwalescencji, co może zająć od kilu tygodni do nawet kilku miesięcy – w zależności od tego, z jak poważną patologią mieliśmy do czynienia oraz jakie są indywidualne predyspozycje pacjenta. Pewne jest natomiast, że powrót do pełnej sprawności trochę potrwa.

Nie obejdzie się tutaj bez rehabilitacji, która po takim zabiegu może być dość bolesna i czasochłonna. Przede wszystkim powinna się ona skupić na wzmocnieniu mięśni głębokich, a nie tylko na przywróceniu pacjentowi zdolności do pełnego kontrolowania nóg. Najlepiej zatem będzie skorzystać z rehabilitacji łączącej w sobie elementy stymulacji mięśniowej z prostymi ćwiczeniami – dokładnie na tym opiera się neurologiczna, funkcjonalna metoda ARPwave.

Dlaczego ból po operacji wraca?

Można sobie łatwo wyobrazić frustrację pacjenta, który poddał się kłopotliwej operacji rwy kulszowej, był święcie przekonany, że ostatecznie zakończyła ona jego cierpienia, po czym mijają na przykład 2 lata, a tu ponownie dochodzi do ataku rwy. Takie sytuacje niestety nie należą do rzadkości.

Powód jest prosty: operacja usuwa jedynie bezpośrednią przyczynę rwy kulszowej, natomiast nie eliminuje źródła tego problemu. Neurochirurg nie wzmocni mięśni przykręgosłupowych, nie zmusi pacjenta do tego, aby zaczął żyć aktywnie, nie pójdzie za niego na rehabilitację.

Poza tym musimy mieć świadomość, że sama rehabilitacja po operacji rwy finansowana przez NFZ pozostawia wiele do życzenia – i piszemy to bardzo delikatnie. Długie kolejki zniechęcają pacjentów, którzy albo całkowicie rezygnują z rehabilitacji, albo wybierają najtańsze zabiegi prywatne o wątpliwej skuteczności.

Szukasz profesjonalnej rehabilitacji po ataku rwy kulszowej? Umów się na konsultację w gabinecie Rehabilitacji ArpWave!

27 października 2020