Neuralgia międzyżebrowa: objawy, leczenie, rehabilitacja

Neuralgia międzyżebrowa, nazywana również nerwobólem międzyżebrowym, to bardzo niepokojąca dolegliwość. Można ją łatwo pomylić z zawałem serca mięśniowego, dlatego na SOR-ach w całej Polsce właściwie codziennie pojawiają się osoby zgłaszające objawy nerwobólu. Na szczęście sama neuralgia nie stanowi bezpośredniego zagrożenia dla zdrowia, co nie oznacza, że można przejść nad nią do porządku dziennego. Zapraszamy do lektury naszego artykułu.

Czym jest neuralgia międzyżebrowa?

Neuralgia międzyżebrowa to dolegliwość zaliczana do grupy bólów neuropatycznych. Oznacza to, że przyczyną bólu, najczęściej, jest jakiś patologiczny stan w kręgosłupie, natomiast dający objawy właśnie w okolicy pod żebrami, gdzie znajdują się nerwy międzyżebrowe.

To warto wiedzieć

Nerwoból międzyżebrowy najczęściej diagnozuje się u osób w średnim i starszym wieku.

Trudno jest jednoznacznie określić źródło bólu w okolicy międzyżebrowej. Może on być spowodowany zarówno uciskiem, jak i drażnieniem nerwów lub stanem zapalnym włókiem nerwowych.

Do najczęstszych przyczyn neuralgii międzyżebrowej zaliczamy:

• Urazy mechaniczne, na przykład w wyniku upadku z wysokości;
  • Przebyte zabiegi operacyjne;
  • Półpasiec;
  • Ciąża, a dokładanie zmiany fizjologiczne zachodzące w obrębie klatki piersiowej;

Warto przy tym wiedzieć, że przyczyna neuralgii międzyżebrowej może być nieustalona. Mówimy wówczas o tzw. idiopatycznej neuralgii międzyżebrowej.

Nerwoból międzyżebrowy? Umów się na wizytę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Objawy neuralgii międzyżebrowej

Jak wspomnieliśmy we wstępie do tego artykułu, objawy neuralgii międzyżebrowej mogą przypominać objawy zawału mięśnia sercowego. Budzi to duży niepokój u osób, które doświadczyły tej dolegliwości po raz pierwszy i profilaktycznie – całkiem słusznie – zgłaszają się na szpitalny oddział ratunkowy.

Ból towarzyszący neuralgii jest oczywiście zlokalizowany w okolicy pod żebrami, natomiast może promieniować na całą klatkę piersiową, do pleców i łopatki (podobnie jak przy zawale serca).

Ból ten określa się jako tępy, uciskający. Trwa od kilkunastu sekund do kilku minut i mogą mu towarzyszyć także inne objawy neurologiczne, jak drętwienie ręki, wrażenie zaniku czucia w kończynie czy kłucie w klatce piersiowej.

Podobieństwo objawów neuralgii międzyżebrowej i zawału serca sprawia, że w diagnozowaniu tej dolegliwości wykorzystuje się częściowo te same badania – przede wszystkim EKG oraz badanie laboratoryjne na oznaczenie m.in. poziomu troponin. Dodatkowo wykonuje się badanie RTG klatki piersiowej, aby wykluczyć ewentualne kontuzje ortopedyczne, jak pęknięcie czy złamanie żebra.

Leczenie nerwobólu międzyżebrowego

Neuralgia międzyżebrowa jest o tyle problematyczną przypadłością, że nie ma tutaj jednego, zawsze skutecznego schematu leczenia. Zwyczajowo stosuje się farmakologię (po wykluczeniu konkretnych przyczyn dolegliwości, np. uszkodzenia kręgosłupa czy żeber), przepisując pacjentowi niesteroidowe leki przeciwzapalne, w tym do stosowania miejscowego.

W cięższych przypadkach, gdy pacjent nie reaguje na leki niesteroidowe, lekarz może podjąć decyzję o wdrożeniu środków o działaniu przeciwdepresyjnym (stosowanym w leczeniu bólu neuropatycznego) oraz przeciwdrgawkowym.

Jeśli farmakologia zawodzi, a nie można wskazać żadnej wyraźnej przyczyny dolegliwości (czyli mamy do czynienia z idiopatyczną neuralgią międzyżebrową), to pacjentowi może zostać zasugerowane poddanie się psychoterapii.

W przypadkach, gdzie neuralgia jest wywołana patologią w obrębie kręgosłupa czy innych struktur układu kostno-stawowego, bardzo dobre efekty może przynieść odpowiednio dobrana rehabilitacja, którą zaleca się zwłaszcza w przewlekłych stanach bólowych.

Rehabilitacja w przypadkach neuralgii międzyżebrowej

Neuralgia międzyżebrowa jest klasycznym przykładem dolegliwości, z którą można sobie poradzić na drodze rehabilitacji. Traktujemy to w kategoriach leczenia zachowawczego, zarówno uzupełniającego leczenie farmakologiczne, jak i stanowiącego jego substytut (zwłaszcza u osób, u których farmakologia zawiodła).

Jedną z metod rehabilitacji stosowanych w przypadkach neuralgii międzyżebrowej jest ARP. Metoda ta została opracowana w Stanach Zjednoczonych i przez lata była stosowana w świecie zawodowego sportu. Wykorzystuje się ją przy wszystkich dysfunkcjach łańcucha mięśniowego w tym w stanach kontuzji mięśniowych, więzadłowych, ścięgnowych oraz stawowych.

ARP to połączenie dwutorowego odziaływania na kontuzjowaną strukturę. Z jednej strony mamy tutaj stymulację tkanek (pobudzenie naturalnych procesów regeneracyjnych), z drugiej techniki i ćwiczenia fizyczne.

Ważną zaletą ARP jest to, że rehabilitacji mogą się poddać osoby w każdym wieku, również odczuwające silny ból, bezpośrednio po urazie (co często stoi na przeszkodzie w rozpoczęciu rehabilitacji innymi, bardziej inwazyjnymi metodami). Poza usunięciem bieżącego problemu, ARP prowadzi również do wzmocnienia struktur organizmu, dzięki czemu minimalizujemy ryzyko nawrotu dolegliwości.

Z rehabilitacji w stanach neuralgii międzyżebrowej możesz skorzystać w gabinetach Rehabilitacji ARPwave w Warszawie i Konstancinie. Już teraz zapraszamy do zarezerwowania dogodnego terminu pierwszej wizyty.

Zajrzyj też do innego artykułu, w którym omawiamy problem neuropatii mięśni międzyżebrowych.

26 lipca 2023