31 lipca 2019

Naderwany biceps: problematyczna kontuzja.

Naderwany biceps jest jedną z najbardziej typowych kontuzji, na jakie narzekają osoby uprawiające sporty siłowe. Przyczyna niemal zawsze jest ta sama: brak odpowiedniej rozgrzewki i zbyt optymistyczne ocenienie własnych możliwości. Warto przy tym wiedzieć, że do naderwania mięśnia dwugłowego może dojść także w domu, w biurze czy podczas wykonywania codziennych, prozaicznych czynności. Przyjrzyjmy się bliżej temu urazowi i sprawdźmy, jak wspomóc jego leczenie.

Czym jest biceps?

Biceps to potoczne określenie mięśnia dwugłowego, który znajduje się w przedniej części ludzkiego ramienia. Pełni on bardzo ważną funkcję w organizmie – między innymi umożliwia zginanie ręki w łokciu, a także stabilizuje bark. Biceps to również jeden z najefektowniejszych mięśni w ludzkim ciele. Ładnie wyrzeźbiony poprawia wygląd sylwetki i zawsze świadczy o dobrej tężyźnie fizycznej oraz dużej sile.

Nic zatem dziwnego, że mnóstwo osób rozpoczynających swoją przygodę z kulturystyką czy generalnie siłownią, szczególnie przykłada się do ćwiczeń na mięsień dwugłowy. Czasami prowadzi to do niepożądanych skutków. Nadmierne obciążanie tego mięśnia jest prostym przepisem na „dorobienie się” kontuzji. Tymczasem naderwany biceps poważnie utrudnia codzienne funkcjonowanie, nie wspominając już o kontynowaniu treningu.

Naderwany biceps: objawy kontuzji

Jest to jeden z tych urazów, których nie sposób przeoczyć. W momencie naderwania bicepsa pojawia się ostry ból i stopniowy zanik siły w ramieniu. Ma się wrażenie, jakby ręka odmawiała posłuszeństwa i była „ciałem obcym”. Kontuzjowany nie może obrócić ramieniem, zgiąć ręki w łokciu, wykluczone jest podnoszenie nawet stosunkowo lekkich przedmiotów.

Oczywiście zakres i intensywność tych dolegliwości zależy od stopnia naderwania mięśnia dwugłowego. W przypadku bicepsa może dojść również do naciągnięcia lub całkowitego zerwania.

Warto wiedzieć

O naderwaniu bicepsa mówimy wtedy, gdy dojdzie do przerwania powyżej 5% włókien mięśniowych.

Diagnostyka

W momencie wystąpienia opisanych objawów, a zwłaszcza wtedy, gdy zaobserwuje się silny obrzęk w okolicach bicepsa, należy jak najszybciej zgłosić się do lekarza pierwszego kontaktu. Ten wykona badanie fizykalne i wypisze skierowanie na dokładniejszą diagnostykę.

Naderwanie bicepsa można potwierdzić na podstawie badania USG – zalecane jest wykonanie go metodą dopplerowską, która pozwala sprawdzić przepływy krwi w żyłach i tętnicach, co nie pozostawia już żadnych wątpliwości. Alternatywnie przeprowadza się badanie rezonansem magnetycznym.

Warto wiedzieć

Badanie RTG nie wykryje naderwania mięśnia dwugłowego.

Leczenie naderwanego bicepsa

W przypadku naderwania mięśnia dwugłowego nie ma potrzeby przeprowadzania zabiegu operacyjnego. W zupełności wystarczające jest leczenie zachowawcze, przy czym bardzo ważne jest, aby podjąć je od razu po wystąpieniu urazu. W ciągu pierwszych 20-30 minut zaleca się wykonanie zimnego okładu i odciążenie kontuzjowanej ręki. Wykluczone jest kontynuowanie treningu, a także inne formy aktywności wymagające zaangażowania mięśnia dwugłowego.

Dokuczliwe objawy powinny ustąpić po kilku dniach, natomiast regeneracja naderwanych włókien mięśniowych może zająć nawet kilka tygodni. Aby przyspieszyć proces rekonwalescencji zalecane jest poddanie się serii zabiegów z wykorzystaniem metody ARPwave. Korzystają z niej między innymi zawodowi sportowcy w USA.

Leczenie ARPwave można rozpocząć od razu po doznaniu kontuzji. Metoda ta stymuluje mięśnie do odbudowy, likwiduje przykurcz mięśnia (występujący każdorazowo w naderwaniu jakiegokolwiek mięśnia) łagodzi obrzęk i dolegliwości bólowe, a przede wszystkim przyspiesza powrót do pełnej sprawności. Dzięki ARPwave znacząco maleje również ryzyko odnowienia się kontuzji w przyszłości.

Metoda ARPwave jest zalecana pacjentom w każdym wieku i bez względu na okoliczności doznania urazu. Stanowi ona doskonałą alternatywę dla klasycznej rehabilitacji, którą można rozpocząć dopiero po ustąpieniu obrzęku i bólu. W przypadku ARPwave nie trzeba czekać, co jest niewątpliwą zaletą z punktu widzenia osoby chcącej szybko rozpocząć treningi i normalną aktywność. ARPwave eliminuje częste nawroty kontuzji w przyszłości.

Arpwave dla sportowców