Naderwanie mięśnia dwugłowego uda – wszystko, co musisz wiedzieć o tej kontuzji

Naderwanie mięśnia dwugłowego uda nie jest może powszechną kontuzją, natomiast z całą pewnością mówimy tutaj o bardzo kłopotliwym urazie, który skutecznie ogranicza sprawność fizyczną pacjenta. Najczęściej ulegają mu sportowcy, na czele z piłkarzami (przy próbie kopnięcia piłki i nietrafienia w nią) oraz biegaczami (szczególnie narażeni są na to płotkarze). Jednak naderwanie mięśnia dwugłowego uda może przytrafić się każdemu z nas, na przykład podczas upadku, amatorskiego uprawiania sportu czy po prostu nieszczęśliwego wykonania gwałtownego ruchu nogą. Co warto wiedzieć o tej kontuzji? Najważniejsze fakty przedstawiamy w naszym poradniku.

Czym jest mięsień dwugłowy uda?

Jest to jeden z największych mięśni w ludzkim organizmie, umiejscowiony w tylnej części nogi i przechodzący przez staw kolanowy oraz biodrowy. Pełni on bardzo ważną funkcję, ponieważ to dzięki niemu możemy m.in. zginać nogę w kolanie, schylać się, unosić miednicę, robić przysiady czy podnosić różne przedmioty z podłogi – nie wspominając już o zwykłym chodzeniu czy bieganiu.

Mięsień dwugłowy uda jest bardzo intensywnie eksploatowany, co w naturalny sposób naraża go na różnego rodzaju urazy. Do tych najczęstszych zaliczamy stłuczenie oraz naciągnięcie, które nie są groźne, natomiast nie można ich bagatelizować. Dalsze obciążanie mięśnia, w którym pojawiła się jakaś patologia, może doprowadzić do jej rozwoju i w konsekwencji naderwania czy nawet całkowitego zerwania struktur mięśniowych.

Przypominamy jednocześnie, że o naderwaniu mięśnia mówimy wtedy, gdy dochodzi do przerwania ponad 5% mikrowłókien mięśnia. To odróżnia tę kontuzję od naciągnięcia, w przebiegu którego uszkodzeniu ulega do 5% struktury mięśniowej.

Naderwałeś mięsień dwugłowy uda? Już teraz zapisz się na pierwszą wizytę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Objawy naderwania mięśnia dwugłowego uda

Objawy te są typowe dla wszelkich kontuzji mięśniowych, jednak bardziej dokuczliwe w porównaniu ze zwykłym stłuczeniem czy naciągnięciem. Przede wszystkim od razu pojawia się ból, który można zlokalizować w tylnej części uda. Jest to ból kłujący, ostry, pojawiający się nagle i zmuszający do przerwania dotychczasowej czynności. Najczęściej pojawia się on podczas próby przysiadu, schylenia się czy podczas wchodzenia po schodach.

Naderwanie mięśnia dwugłowego uda objawia się również krwiakiem lub siniakiem w bolącym miejscu. Po kilku godzinach może wystąpić obrzęk, a ból nasila się podczas próby dotknięcia tylnej części uda.

Naderwanie można odróżnić od naciągnięcia czy stłuczenia po tym, że pojawiają się skurcze mięśnia oraz charakterystyczne wgłębienie w bolącym miejscu, z jednoczesnym zgrubieniem tkanki. Jest to wyraźny sygnał, że należy natychmiast przerwać np. trening, odciążyć kończynę i zastosować pierwszą pomoc w postaci zimnego okładu – dalsze eksploatowanie mięśnia może się skończyć jego całkowitym zerwaniem, co już grozi koniecznością poddania się zabiegowi operacyjnemu.

W przypadku naderwania mięśnia kontynuowanie treningu, schylania się czy przysiadania jest zresztą mocno utrudnione, ponieważ kontuzjowana osoba z pewnością zauważy znaczące ograniczenie zakresu ruchu nogi. Każda próba obciążenia mięśnia będzie się kończyć ostrym ukłuciem i instynktownym przyjmowaniem pozycji, w której ból łagodnieje.

Przyspiesz powrót do formy po kontuzji dzięki rehabilitacji metodą ARPwave!

Najczęstsze przyczyny naderwania mięśnia dwugłowego uda

Tej kontuzji można się nabawić w zupełnie zwyczajnych sytuacjach. Osoby nieaktywne fizycznie najczęściej doznają naderwania mięśnia dwugłowego uda podczas podnoszenia ciężkich przedmiotów z podłogi, schylania się po upuszczoną rzecz, sprzątania, wspinania się na krzesła i blaty, szybkiego wchodzenia lub schodzenia ze schodów oraz w wyniku wykonania gwałtownego ruchu nogą (zmiana kierunku, wyskok, upadek na nogi ze sporej wysokości). Typową przyczyną może być również uraz mechaniczny – silne uderzenie w mięsień, wypadek komunikacyjny etc.

Naderwanie mięśnia dwugłowego uda coraz częściej diagnozuje się u osób, które uprawiają amatorsko sport. W większości przypadków ma to bezpośredni związek z nieodpowiednią rozgrzewką (lub jej brakiem) oraz złą techniką, na przykład biegu. Jest to dość powszechna kontuzja wysiłkowa obserwowana u osób trenujących na siłowni i nakładających na siebie zbyt duże obciążenia – na przykład podczas przysiadów ze sztangą czy ćwiczenia mięśnia dwugłowego na specjalnej maszynie.

Leczenie naderwanego mięśnia dwugłowego uda

Tej kontuzji na pewno nie powinno się lekceważyć – nawet jeśli po kilku dniach odpoczynku ból ustąpi, a obrzęk zacznie się zmniejszać, to i tak wciąż istnieje ryzyko dalszego osłabiania się struktury mięśniowej i w konsekwencji nawet jej całkowitego zerwania. Dlatego najlepszą decyzją, jaką można podjąć, jest poddanie się rehabilitacji.

W świecie zawodowego sportu od wielu lat wykorzystuje się metodę ARP, która została opracowana w Stanach Zjednoczonych. Dziś tej formie rehabilitacji mogą się poddać wszyscy, niezależnie od poziomu aktywności oraz okoliczności, w jakich doszło do kontuzji. Znacząco przyspiesza ona powrót do pełnej sprawności oraz minimalizuje ryzyko odnowienia się urazu.

Z rehabilitacji naderwanego mięśnia dwugłowego uda można skorzystać w gabinetach Rehabilitacji ARPwave w Warszawie i Konstancinie.

28 września 2021