Naciągnięty mięsień: co robić?

Zarówno osoby uprawiające sport, jak i całkowicie nieaktywne fizycznie, mogą doznawać różnego rodzaju urazów mięśniowych. Jest to zupełnie normalne i nie zawsze oznacza konieczność poddania się specjalistycznemu leczeniu. Z drugiej jednak strony bagatelizowanie takich kontuzji jest nieodpowiedzialne, ponieważ znacząco zwiększa ryzyko pogłębienia się urazu. Chyba każdy w swoim życiu narzekał na naciągnięty mięsień. To z pozoru niegroźna kontuzja, ale jeśli całkowicie ją zlekceważymy, to możemy spodziewać się najgorszego – włącznie z unieruchomieniem na wiele tygodni. Jak zatem prawidłowo rozpoznać naciągnięcie mięśnia i co zrobić, gdy doznamy takiego urazu? Wszystko wyjaśniamy w naszym poradniku.

Czym jest naciągnięcie mięśnia?

O naciągnięciu mięśnia mówimy wtedy, gdy dochodzi do niewielkiego uszkodzenia włókien mięśniowych, nazywanych miofibrylami. To stosunkowo niegroźny uraz, w efekcie którego włókna nadmiernie przesuwają się względem siebie i nie tworzą spójnej struktury. Dochodzi do stanu zapalnego, który rozwija się wraz z dalszym lekceważeniem kontuzji.

Najczęściej diagnozowanymi urazami tego typu są:

• naciągnięcie mięśni barku,
  • naciągnięcie mięśni pleców,
  • naciągnięcie mięśni szyi,
  • naciągnięcie mięśni uda,
  • naciągnięcie mięśnia nad- i podgrzebieniowego.

Dlaczego dochodzi do takiej kontuzji?

W zdecydowanej większości przypadków wina leży po stronie kontuzjowanej osoby. Naciągnięty mięsień niemal zawsze jest skutkiem nierozgrzania się przed treningiem. Chłodne, nierozciągnięte mięśnie nie są przygotowane na znoszenie dużych obciążeń podczas ćwiczeń, co skutkuje właśnie rozluźnieniem ich struktury.

Naciągnięty mięsień? Skorzystaj ze skutecznej metody rehabilitacji ARPwave!

Inną powszechną przyczyną tego urazu jest całkowity brak aktywności fizycznej. Osoby, które na co dzień spędzają czas głównie w pozycji siedzącej, a po powrocie do domu od razu kładą się na kanapę, są dużo bardziej narażone na naderwanie mięśnia w zupełnie prozaicznych sytuacjach, np. podczas spaceru, wchodzenia lub schodzenia po schodach, sięgania po naczynia do szafki kuchennej, a nawet wchodzenia do wanny czy schylania się.

Naciągnięty mięsień jest częstą kontuzją u osób, które zbyt gwałtownie zwiększają obciążenia treningowe – i zdarza się to nawet w przypadku zawodowych, doświadczonych sportowców. Przykładowo: po 2-3 tygodniach roztrenowania ruszamy na siłownię i zaczynamy trening z dokładnie takimi samymi obciążeniami, jak przed przerwą. To nie może skończyć się dobrze.

To warto wiedzieć

Istnieje istotna różnica między naciągnięciem mięśnia a naderwaniem mięśnia – choć oba terminy są często używane zamiennie (błędnie). O naciągnięciu mówimy wtedy, gdy dochodzi do przerwania około 5% włókien mięśniowych – o naderwaniu, gdy jest to więcej niż 5%.

Jakie są objawy naciągnięcia mięśnia?

Towarzyszący temu urazowi stan zapalny zawsze powoduje dolegliwości bólowe – ich intensywność jest uzależniona od indywidualnej tolerancji na ból oraz od skali kontuzji. Czasami w miejscu urazu pojawia się obrzęk oraz zasinienie. Naciągnięty mięsień jest tkliwy, czyli każda próba dotknięcia go potęguje ból. Zwykle pojawia się też ograniczona ruchomość mięśnia – nie możemy np. podnieść ciężkiego przedmiotu czy swobodnie biegać, chodzić etc.

Ważne

W niektórych przypadkach naciągnięciu mięśnia towarzyszy też jego skurcz.

Po zauważeniu u siebie takich objawów należy od razu przerwać trening czy inną czynność wymagającą zaangażowania kontuzjowanego mięśnia. Można spróbować go rozchodzić, zastosować zimny okład lub środek zamrażający w sprayu, ale najważniejsze jest odciążenie mięśnia i odpoczynek. W domu można sięgnąć po żel ze środkiem przeciwbólowym i przeciwzapalnym, na przykład ibuprofenem.

Po naciągnięciu mięśnia zgłoś się do gabinetu Rehabilitacji ARPwave !

Czy naciągnięty mięsień wymaga leczenia?

Leczenie naciągniętego mięśnia, niezależnie od jego umiejscowienia, ma charakter stricte objawowy i zachowawczy. Oznacza to, że zalecane jest wyłącznie odpoczywanie, w miarę możliwości odciążanie kontuzjowanego mięśnia oraz ewentualnie stosowanie środków przeciwbólowych i przeciwzapalnych. Po kilku dniach ból powinien ustąpić. Nie oznacza to natomiast, że problem sam się rozwiązał.

Naciągnięcie mięśnia jest jedną z najczęściej lekceważonych kontuzji. Tymczasem trzeba pamiętać, że mówimy tutaj o osłabieniu struktury tkanki, co nawet po kilku dniach odpoczynku nadal stanowi poważne ryzyko pogłębienia się urazu. Naturalną konsekwencją zbagatelizowania naciągniętego mięśnia jest jego naderwanie, a w skrajnym przypadku nawet zerwanie.

Aby uchronić się przed takim scenariuszem należy skorzystać ze specjalistycznej rehabilitacji. Jej celem jest wzmocnienie tkanek tworzących mięsień, przywrócenie im prawidłowej spójności, a tym samym zminimalizowanie lub wręcz wyeliminowanie ryzyka postępowania patologii mięśniowej.

Rehabilitacja jest również najlepszym sposobem na przyspieszenie powrotu do pełnej sprawności, a tym samym do treningu czy pracy zawodowej. Zwłaszcza, gdy mówimy o rehabilitacji metodą ARPwave, której można się poddać praktycznie zaraz po doznaniu kontuzji. Z tej metody skorzystasz w gabinetach Rehabilitacji ARPwave.

22 lutego 2021