26 czerwca 2022

Naciągnięte ścięgno - czym jest ta kontuzja? Jak ją wyleczyć?

Ludzki układ ruchu składa się z wielu elementów, które muszą ze sobą perfekcyjnie współpracować. To nie tylko mięśnie i stawy, ale także tkanki miękkie decydujące o tym, że możemy swobodnie wykonywać różne czynności, na przykład chodzić, skakać czy biegać. To właśnie te tkanki są najbardziej narażone na drobne urazy, czego przykładem jest naciągnięte ścięgno. Ta pospolita kontuzja może się przydarzyć każdemu, dlatego warto wiedzieć, na czym dokładnie polega, jakie daje objawy i – co najważniejsze – jak ją wyleczyć.

Czym jest ścięgno?

Na dobry początek warto zrobić sobie szybką powtórkę z anatomii. Wciąż wiele osób myli ścięgna z więzadłami, dlatego wyjaśnijmy, że są to zupełnie różne tkanki. Ścięgno (w medycynie nazywane tendonem) to pasmo włókniste, które jest zbudowane z tkanki łącznej właściwej zbitej. Składa się z pęczków włókien, pomiędzy którymi znajdują się fibrocyty ułożone w tzw. szeregi Ranviera.

Zaczęło się robić skomplikowanie, dlatego uprośćmy sprawę. Ścięgno to nic innego, jak przedłużenie mięśnia. Zadaniem tego pasma włóknistego o biało-srebrnym zabarwieniu jest przenoszenie siły skurczu mięśniowego na elementy kostne.

Innymi słowy: ścięgno amortyzuje ruchy mięśnia, chroniąc go tym samym przed urazami. Gdy nadmiernie eksploatujemy mięśnie, to z reguły w pierwszej kolejności kontuzji ulegają właśnie ścięgna.

To warto wiedzieć

Wyróżniamy kilka rodzajów ścięgien, w tym m.in. szerokie, płaskie, spłaszczone czy walcowate.

Długość i grubość ścięgna zależą od tego, jaki zakres ruchu ma dany staw oraz jaka jest kurczliwość przyczepionego do niego mięśnia.

Ból ścięgna? Umów się na wizytę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Urazy ścięgien

Ścięgno jest co prawda tkanką elastyczną, ale w bardzo ograniczonym zakresie. Możliwe jest fizjologiczne rozciągnięcie ścięgna o zaledwie 4% jego długości. To niewiele, co też wyjaśnia, dlaczego ścięgna tak często ulegają różnego rodzaju urazom.

Zdecydowanie najczęstszą kontuzją tego typu jest naciągnięcie ścięgna. To niegroźny uraz, którego jednak nie należy bagatelizować. Naciągnięte ścięgno może niestety łatwo przejść w postać naderwania włókien, a w skrajnym przypadku nawet całkowitego zerwania, co stanowi już bardzo poważny uraz (często wymagający leczenia operacyjnego).

Naciągnięcie ścięgna to mikrouszkodzenie włókien, które zaczynają się przesuwać względem siebie i tracą jednolitą strukturę. Wywołuje to stan zapalny, który objawia się przede wszystkim:

• bólem w miejscu objętym kontuzją,
  • ograniczoną ruchomością stawu,
  • uczuciem sztywności stawu,
  • zaczerwieniem, rzadziej obrzękiem.

Naciągnięcie ścięgna jest o wiele łagodniejszą kontuzją niż naderwanie, dlatego nie należy stawiać znaku równości między tymi urazami (oraz używać tych określeń zamiennie). Jednocześnie trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że naciągnięcie stanowi czynnik ryzyka naderwania oraz powoduje, że ścięgno w przyszłości będzie już dużo bardziej podatne na urazy.

ARPwave to skuteczna metoda rehabilitacji uszkodzonego ścięgna

Przyczyny naciągnięcia ścięgna

Naciągnięte ścięgno jest tym rodzajem urazu, którego można doznać podczas wykonywania codziennych czynności. Dochodzi do niego w momencie, gdy wykonujemy ruch wykraczający poza fizjologiczny zakres stawu.

Przykładowo: idziemy do sklepu po zakupy i nagle wpadamy piętą w głęboką dziurę, co powoduje gwałtowny, nienaturalny ruch stawu skokowego. Skutkiem tego zdarzenia może być naciągnięcie ścięgna Achillesa (to scenariusz optymistyczny).

Naciągnięte ścięgno może być również rezultatem wykonywania powtarzalnego ruchu przez bardzo długi czas. Tutaj doskonałym przykładem będzie pisanie na klawiaturze przez 8 godzin dziennie, dzień po dniu. Jest to czynnik ryzyka naciągnięcia ścięgna w obrębie stawu łokciowego czy stawu promieniowo-nadgarstkowego.

Na naciągnięcie ścięgna bardzo narażone są osoby, które uprawiają spory siłowe, nie dbając przy tym o odpowiednią rozgrzewkę oraz nadmiernie obciążając organizm. W szczególności dotyczy to osób, które zaczęły swoją przygodę z siłownią bez wcześniejszego przygotowania, po latach zaniedbywania swojego ciała. Oczywiście mamy tutaj na myśli również osoby uprawiające inne sporty, w tym bieganie czy nawet z pozoru bardzo bezpieczny nordic walking.

Charakterystyczne dla naciągnięcia ścięgna jest to, że do tego typu kontuzji bardzo często dochodzi w okresie wakacyjnym oraz w czasie ferii zimowych. Właśnie wtedy mnóstwo osób zaczyna pływać, biegać, chodzić po górach i jeździć na nartach, choć wcześniej spędziły cały rok przed komputerem i na kanapie przed telewizorem. W takich okolicznościach bardzo łatwo jest się nabawić tego typu kontuzji.

Naciągnięte ścięgno: co robić?

Gdy podejrzewasz u siebie naciągnięcie, a tym bardziej naderwanie ścięgna, to nie przechodź nad tym do porządku dziennego. Nie licz, że kontuzja „sama minie”, pamiętając o wysokim ryzyku jej zaostrzenia.

Zalecamy umówienie się na wizytę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave w Warszawie lub Konstancinie, gdzie przeprowadzimy szczegółową diagnostykę oraz zaproponujemy odpowiednią terapię z wykorzystaniem amerykańskiej metody ARPwave. Profesjonalna rehabilitacja pozwoli wyeliminować stan zapalny oraz przywrócić ścięgnu jego fizjologiczną strukturę, minimalizując tym samym ryzyko pogłębienia się kontuzji.

Arpwave dla sportowców