Na czym polega leczenie naderwanego mięśnia łydki?

Gwałtowny ruch, dźwignięcie znacznego ciężaru, uderzenie – to jedne z najczęstszych przyczyn naderwania mięśnia łydki. Jest to bardzo nieprzyjemna kontuzja, która bywa dość często bagatelizowana. Tymczasem prawidłowe leczenie naderwanego mięśnia łydki, połączone z fachową rehabilitacją, znacznie minimalizuje ryzyko odnowienia się kontuzji w przyszłości. W naszym poradniku wyjaśniamy, jakie są metody leczenia urazu oraz na jaką metodę rehabilitacji naderwanego mięśnia łydki warto się zdecydować.

Leczenie naderwanego mięśnia brzuchatego łydki: wszystko zależy od stopnia urazu

O naderwaniu mięśnia łydki mówimy w sytuacji, gdy dochodzi do uszkodzenia co najmniej 5% włókien mięśniowych. Najczęściej uraz diagnozuje się w miejscu, w którym brzusiec łączy się ze ścięgnem. Kontuzja nie zawsze jest bardzo dokuczliwa i bolesna. Wyróżniamy jej trzy stopnie:

Stopień I – dochodzi do lekkiego naderwania mięśnia, czego można nawet nie zauważyć. Urazowi niekoniecznie musi towarzyszyć ból.

Stopień II – ból w obrębie łydki jest już wyraźnie wyczuwalny, pojawia się również obrzęk.

Stopień III – kontuzjowana łydka jest bardzo bolesna, obserwujemy silny obrzęk, pechowiec nie może stanąć na nodze.

Zakres leczenie naderwanego mięśnia brzuchatego łydki jest więc uzależniony od tego, z jak poważną kontuzją mamy do czynienia. Zwykle przy I stopniu wystarczy tylko odciążyć nogę i zastosować zimny okład. Przy II, a szczególnie III stopniu, niezbędne będzie wdrożenie leczenia zachowawczego, które polega na unieruchomieniu kończyny i co najmniej 5-dniowym odpoczynku wraz ze stosowaniem zimnych okładów.

Po ustąpieniu obrzęku stopniowo wdrażamy lekki trening wzmacniający – np. izometryczny czy oporowy. Dobrze sprawdza się również masaż powięzi i ostrożne rozciąganie. Kontuzjowaną nogę trzeba jednak cały czas oszczędzać.

Naderwanie mięśnia łydki nie jest podstawą do interwencji chirurgicznej. Inaczej wygląda to w przypadku całkowitego zerwania brzuśca – w takim przypadku należy się liczyć z tym, że sama rehabilitacja zerwanego mięśnia łydki niewiele pomoże i konieczne będzie poddanie się operacji.

Czy trzeba udać się do lekarza?

Jeśli ból w łydce jest bardzo dokuczliwy, świadczy to o naderwaniu II lub III stopnia. W takiej sytuacji wizyta u lekarza jest jak najbardziej zalecana. Pamiętajmy przy tym, że zwykłe zdjęcie rentgenowskie nie da odpowiedzi na pytanie, czy doszło do naderwania czy może jednak zerwania mięśnia brzuchatego łydki. To można ocenić dopiero na podstawie badania USG lub rezonansu magnetycznego.

Rada

W przypadku silnego obrzęku warto poddać się badaniu USG metodą dopplerowską, które pozwala określić przepływy krwi w żyłach i tętnicach.

Rehabilitacja naderwanego mięśnia łydki: dlaczego nie należy z niej rezygnować?

Naderwanie mięśnia łydki jest jedną z najpowszechniejszych, a jednocześnie najczęściej bagatelizowanych kontuzji wysiłkowych. Tymczasem niezaleczony uraz i brak dbałości o przywrócenie włóknom mięśniowym pełnej sprawności, to prosta droga do odnowienia się urazu. Grozi to również znacznie poważniejszymi konsekwencjami, włącznie z zerwaniem mięśnia łydki.

Właśnie dlatego zalecamy poddanie się rehabilitacji naderwanego mięśnia łydki. Zdecydowanie najlepszym wyborem będzie skorzystanie z innowacyjnej metody ARPWave. Jej unikalną zaletą jest to, że można ją zastosować od razu po urazie.

ARPWave zmniejsza obrzęk i niweluje dolegliwości bólowe, które przy tym rodzaju kontuzji mogą być naprawdę dokuczliwe. Najważniejsze w przypadku tej metody rehabilitacji naderwanego mięśnia łydki jest jednak to, że znacznie przyspiesza ona powrót do pełnej sprawności. ARPWave stymuluje włókna mięśniowe do regeneracji, usuwa kompensacje oraz chroni przed dalszym przeciążaniem tkanek. Efekt jest taki, że pacjent nie tylko wcześniej wraca do aktywności fizycznej (w tym uprawiania sportu), ale także jest mniej narażony na odnowienie się kontuzji.

Dodajmy, że tę metodę stosuje się nie tylko w procesie leczenia naderwanego mięśnia łydki, ale także jako rehabilitację wspierającą po całkowitym zerwaniu brzuśca (mięśnia brzuchatego łydki).

30 czerwca 2019