Kręcz szyi – objawy, przyczyny, rehabilitacja i leczenie

Kręcz szyi to choroba, której objawem jest bardzo charakterystyczne odchylenie szyi w przeciwnym kierunku do tego, w jakim skierowana jest głowa. Może to być przypadłość zarówno wrodzona, jak i nabyta. Niezależnie od tego mówimy tutaj o bardzo poważnym schorzeniu, które utrudnia życie i praktycznie uniemożliwia normalne funkcjonowanie, w tym uprawianie sportu czy choćby komfortowe czytanie książek, oglądanie telewizji etc. Na szczęście dysponujemy już dość skutecznymi metodami rehabilitacji i leczenia kręczu szyi. Co warto wiedzieć o tej chorobie? Jakie są jej przyczyny i objawy? Co zrobić, aby się jej pozbyć? Zapraszamy do lektury naszego poradnika.

Czym dokładnie jest kręcz szyi?

Kręcz szyi jest stanem chorobowym wywołanym patologią w obrębie mięśnia mostkowo-obojczykowo-sutkowego po jednej stronie ciała – lewej lub prawej. W efekcie następuje wyraźne przechylenie głowy np. w prawo, przy jednoczesnym skręceniu szyi w lewo – lub odwrotnie. Wyróżniamy zatem lewo- i prawoskrętny kręcz szyi, choć znacznie częściej diagnozuje się tę pierwszą postać.

Przyczyny kręczu szyi

Jak wspomnieliśmy we wstępie, kręcz szyjny może być chorobą wrodzoną lub nabytą. W zależność od tego wyróżniamy różne przyczyny tej uciążliwej dolegliwości. I tak:

• Wrodzony kręcz szyi – najczęściej dochodzi do niego w wyniku urazu okołoporodowego w obrębie szyi dziecka. Może się tak zdarzyć, gdy noworodek przechodzi przez kanał rodny w nieprawidłowej pozycji lub też był źle ułożony w brzuchu matki. Inną przyczyną wrodzonego kręczu szyi są wady rozwojowe w obrębie kośćca, ewentualnie patologiczne zmiany w budowie kręgów szyjnych, które występują w przebiegu choroby Klippela-Feila.
  • Nabyty kręcz szyi – z taką sytuacją zwykle mamy do czynienia w przypadku pacjentów, którzy przeszli jakiś poważny stan zapalny. Może to być chociażby zapalenie węzłów chłonnych, ropień pozagardłowy, zapalenie wyrostka sutkowatego, reumatyzm czy dyskopatia. Zdarzają się nabyte kręcze szyjne spowodowane przepukliną dysku międzykręgowego. Przyczyną tej choroby może być również uraz mechaniczny oraz długotrwałe przyjmowanie nieprawidłowej pozycji ciała – najczęściej w czasie snu. Skrzywienie szyi obserwuje się także u osób z uszkodzonymi kręgami szyjnymi (np. w wyniku wypadku komunikacyjnego), mających zaburzenia na tle układu nerwowego czy poważną wadę wzroku. Czynnikiem ryzyka są również guzy nowotworowe.

Warto natomiast podkreślić, że choć istnieje szereg prawdopodobnych przyczyn kręczu szyi, to żadna z nich jest dominująca. Z tego powodu współczesna medycyna skłania się ku opinii, że choroba nie ma jednego źródła i jest schorzeniem idiopatycznym (czyli o nieustalonej przyczynie).

Kręcz szyi? Skorzystaj ze skutecznej rehabilitacji metodą ARPwave!

Objawy kręczu szyi

Typowym objawem tej choroby jest widoczne gołym okiem dla innych i wyczuwalne dla pacjenta odchylenie głowy na bok, przy jednoczesnym skręceniu szyi w przeciwnym kierunku. Ponadto pojawiają się tutaj bardzo nieprzyjemne dolegliwości, na czele z bólem i sztywnością szyi, bólem głowy, obrzękiem mięśni szyjnych oraz odchyleniem podbródka w jedną stronę. Zawsze też pacjenci uskarżają się na brak możliwości poruszania głową bez uczucia dyskomfortu.

Warto wiedzieć

Kręcz szyjny u dziecka może się objawiać także charakterystycznym uniesieniem jednego ramienia w tym samym kierunku, w którym wygięła się szyja.

Zbagatelizowanie tych objawów spowoduje pogłębienie patologii i większe trudności w jej leczeniu. Pacjenci, którzy nic nie robią z kręczem szyjnym, po czasie zaczynają obserwować u siebie zniekształcenie wyglądu twarzy – jej część po stronie przykurczonej robi się coraz mniejsza, dochodzi też do odchylenia nosa, kącików oczu oraz uszu. Oko po chorej stronie wydaje się być wyraźnie mniejsze od drugiego. Może również dojść do zniekształcenia czaszki oraz wystąpienia poważnej wady zgryzu.

Nie lekceważ kręczu szyi! Umów się na konsultację w gabinecie Rehabilitacji ARPwave

Diagnostyka, rehabilitacja i leczenie

Aby zdiagnozować kręcz szyjny, a raczej potwierdzić tę chorobę (doświadczony lekarz czy rehabilitant bez problemu rozpozna ją po objawach), należy poddać się badaniu nazywanemu elektromiogramem. Pozwala ono zmierzyć aktywność elektryczną w mięśniach, a tym samym wskazać, w których partiach mięśniowych doszło do patologii. Czasami w diagnostyce wykorzystuje się także rezonans magnetyczny lub badanie RTG.

Po stwierdzeniu kręczu szyjnego należy od razu poddać się specjalistycznej rehabilitacji, która ma na celu rozluźnienie i rozciągniecie mięśni szyi. Bardzo dobre efekty przynosi tutaj metoda ARPwave, która łączy w sobie stymulację tkanek głębokich z ćwiczeniami manualnymi. Pozwala to zająć się problemem w sposób kompleksowy, a tym samym wyraźnie przyspieszyć powrót do pełnej sprawności.

Co ważne, metoda ARPwave jest bardzo bezpieczna, dostępna dla osób w każdym wieku, nie powoduje bólu, a przy tym wzmacnia mięśnie szyi, dzięki czemu minimalizujemy ryzyko nawrotu kręczu.

Przekonaj się o skuteczności metody ARPwave w rehabilitacji kręczu szyi

Rehabilitacja zawsze powinna być pierwszym wyborem pacjenta, bo w większości przypadków przynosi znakomite rezultaty. Może się jednak zdarzyć, że w bardzo ciężkich przypadkach konieczne będzie poddanie się zabiegowi chirurgicznemu, w ramach którego m.in. przedłuża się mięśnie szyi.

23 sierpnia 2020