17 kwietnia 2019

Kiedy ból w dole pleców to rwa kulszowa?

Nagły, przeszywający ból w dole pleców przy podnoszeniu z ziemi niepozornej paczki lub przy potknięciu. Znasz to? To może być rwa kulszowa, czyli zespół dolegliwości wywołanych uciskiem na nerw kulszowy. Ale nie każdy ból pleców oznacza „atak korzonków”.

Ten pojawiający się w rejonie krzyża w większości przypadków jest „nieswoisty”. Tak lekarze określają ból, któremu nie da się przypisać konkretnej przyczyny. Zazwyczaj przechodzi on samoistnie.

Objawy rwy kulszowej

Rwa kulszowa objawia się przede wszystkim silnym, przeszywającym bólem w dolnej części pleców. Co charakterystyczne, zwykle przychodzi on nagle, w momencie wysiłku, i od razu w dużym natężeniu. Osoba dotknięta rwą kulszową przyjmuje nienaturalne pozycje, byle tylko „uciec” przed bólem.

Czy ból pleców to jedyny objaw rwy kulszowej?

Rwa kulszowa objawia się bólem w dole pleców, który po jakimś czasie zwykle zaczyna promieniować w dół w stronę pośladka, uda, łydki, a nawet stopy. Są to tzw. bóle korzeniowe – nazwa ta wskazuje na uciskanie korzeni nerwowych.

Oprócz samego bólu mogą pojawiać się: drętwienie, mrowienie, a nawet niedowłady powyższych części ciała.

Rada

Jeśli obserwujesz u siebie takie objawy, to najprawdopodobniej masz do czynienia z rwą kulszową.

Bóle w dole pleców: niepewne źródło

Innymi przyczynami bólów w dole pleców mogą być:

• przeciążenie kręgosłupa (więzadeł, stawów, mięśni),
  • wady postawy (wtedy ból pleców wynika z nieprawidłowego rozłożenia sią ciężaru na kręgosłupie),
  • kamica nerkowa (objawy: przerywany ból w dole pleców, nudności, wymioty, zaburzenia oddawania moczu, krwiomocz),
  • choroby ginekologiczne, takie jak endometrioza czy zapalenie przydatków,
  • bóle menstruacyjne (ból związany z miesiączką często promieniuje w kierunku dolnej części pleców),
  • bóle reumatyczne (zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa),
  • infekcje,
  • nowotwory,
  • zły stan psychiczny.

Bóle te jednak mają nieco inny charakter i źródło ich pochodzenia da się rozpoznać już na etapie wywiadu lekarskiego.

Badania przy rwie kulszowej

Rwę kulszową łatwo może potwierdzić lekarz za pomocą testu Lasègue’a. Jak przeprowadza się taki test?

1. Pacjent leży na plecach.
  2. Lekarz unosi wyprostowaną nogę pacjenta, obserwując, w którym momencie pojawi się ból.
  3. Pacjent nie podnosi nogi samodzielnie, tylko ją lekko usztywnia w kolanie, stopa powinna być ustawiona naturalnie.

W przypadku wystąpienia ostrego bólu w dole pleców można wykonać badanie rentgenowskie (choć nie robi się tego zbyt często, zazwyczaj wystarcza badanie fizykalne i wywiad lekarski). Zaleca się jednak, aby poczekać do całkowitego ustąpienia objawów. To badanie pozwala wykluczyć lub potwierdzić, że rwę kulszową wywołał uraz lub zmiany nowotworowe.

Dokładniejszym badaniem obrazowym, które pozwala zweryfikować przyczynę wystąpienia rwy kulszowej jest rezonans magnetyczny. Dzięki niemu można ustalić, w jakim stanie są nie tylko kości, ale i pozostałe tkanki oraz rdzeń kręgowy.

Co trzeba powiedzieć lekarzowi? Jak wygląda wizyta?

Do lekarza trzeba się zapisać, jeśli:

• występuje drętwienie lub mrowienie nóg,
  • pojawi się gorączka,
  • ból nasila się podczas kaszlu i kichania,
  • dolegliwości pojawiły się krótko po operacji urologicznej lub ginekologicznej,
  • ból w ogóle nie ustępuje mimo leżenia przez 1–2 dni.

Lekarz diagnozujący przyczyny bólu krzyża zada Ci kilka pytań:

1. Jakie jest natężenie bólu?
  2. Ile trwa?
  3. Czy wystąpił już wcześniej?
  4. Gdzie dokładnie boli?
  5. Czy ból promieniuje w jakimś kierunku?
  6. Czy pojawia się mrowienie, drętwienie w kończynach?
  7. Kiedy dolegliwości się nasilają, a kiedy słabną?
  8. Czy występują inne objawy (gorączka, osłabienie, chudnięcie)?

Uwaga!

Zgłoś się niezwłocznie do szpitala, jeśli pojawiły się u ciebie zaburzenia w oddawaniu moczu.

Kto jest najbardziej narażony na ból krzyża?

W grupie zwiększonego ryzyka są osoby:

• prowadzące siedzący tryb życia,
  • ciężko pracujące fizycznie,
  • nieuprawiające żadnej aktywności fizycznej,
  • które nagle zaczęły zbyt intensywnie ćwiczyć,
  • palące (nikotyna może pogarszać stan kręgosłupa, więc nie ma znaczenia forma papierosów – czy są to e-papierosy czy papierosy tradycyjne),
  • z nadwagą,
  • otyłe,
  • funkcjonujące pod wpływem silnego, przewlekłego stresu,
  • w ciąży.

Na bóle pleców najczęściej cierpią osoby po 30. roku życia. Kręgosłup zaczyna się wtedy „zużywać” i może dojść do pojawienia się zmian zwyrodnieniowych związanych z wiekiem – jakkolwiek dziwnie to nie brzmi w przypadku trzydziestolatków.

Arpwave dla sportowców