17 kwietnia 2019

Jak żyć z rwą kulszową? Co może pomóc? Złote zasady profilaktyki

Każdy, kto choć raz w życiu doświadczył ataku korzonków, wypadnięcia dysku czy napadu rwy kulszowej (zazwyczaj w mowie potocznej chodzi dokładnie o to samo), marzy o tym, by to się już nigdy nie powtórzyło. Co zrobić, aby przeszywający ból pleców pozostał tylko nieprzyjemnym wspomnieniem? Leczenie rwy kulszowej wymaga systematyczności i odpowiedniej profilaktyki, aby nie nastąpił nawrót dolegliwości. Przede wszystkim musisz nieco zmodyfikować tryb życia.

Po pierwsze: Ćwiczenia rehabilitacyjne, fizykoterapia i... ARPwave

Pierwsze ćwiczenia po ataku rwy kulszowej najlepiej wykonywać pod okiem rehabilitanta. Specjalista dobierze je pod kątem Twojego stanu i możliwości fizycznych. Do tego często wspomagająco stosuje się masaże lecznicze (specjalistyczne, nie relaksacyjne!), ultradźwięki i elektrostymulację. Zwiększoną skuteczność obserwuje się przy połączeniu elektrostymulacji z rehabilitacją. Metoda ARPwave to rewolucja w leczeniu rwy kulszowej oraz wszelkich innych dolegliwości bólowych w obrębie pleców, której skuteczność potwierdza coraz więcej pacjentów.

Pamiętaj!

Nie zaczyna się rehabilitacji w czasie, kiedy występuje jeszcze ostry ból.

Należy odczekać co najmniej tydzień, aby można było wykonywać ćwiczenia. Z drugiej strony lepiej tego nie odwlekać. Jeśli zaczniesz działać szybko po ustąpieniu objawów, masz większą szansę na regenerację kręgosłupa.

Jak uniknąć bólu pleców? Ważna jest odpowiednia pozycja

Większość osób cierpiących na rwę kulszową odczuwa wyraźną poprawę podczas przyjmowania wymienionych niższej pozycji  – sprawdź, w którym ułożeniu ból łagodnieje lub przechodzi. U niektórych osób z rwą kulszową ulgę przynosi po prostu leżenie na plecach, stanie z równomiernie rozłożonym ciężarem ciała, a także siedzenie w wyprostowanej pozycji.

Zarówno podczas leżenia, jak i siedzenia czy stania musisz pamiętać, by plecy były zawsze wyprostowane. Przy długotrwałym pozostawaniu w jednej pozycji, staraj się robić sobie przerwy co pół godziny (np. jeśli siedzisz, wstań i przejdź się po pokoju, zmieniaj pozycję, kiedy leżysz).

Korzystne dla korzonków pozycje do leżenia to:

• leżenie na plecach z poduszką pod kolanami,
  • leżenie na plecach z nogami ułożonymi na krześle,
  • leżenie na brzuchu.

Zasady siedzenia dla osób zagrożonych rwą kulszową:

• nie zakładaj nogi na nogę,
  • miej wyprostowane plecy,
  • kolana powinny być zgięte pod kątem prostym.

Podczas długotrwałego stania staraj się, by obie strony ciała były równomiernie obciążone.

Bardzo ważne jest także, by odpowiednio dobrać twardość materaca do spania. Skonsultuj swój wybór z fizjoterapeutą (zwykle zaleca się po prostu twarde materace).

Podnoszenie ciężarów zostaw atletom

Staraj się unikać noszenia ciężkich przedmiotów, szczególnie jeśli nie robisz tego na co dzień. Możesz stopniowo podnosić coraz cięższe rzeczy, jednak mięśnie potrzebują odpowiedniego przygotowania.

Jeśli musisz coś podnieść z podłogi:

• nie schylaj się,
  • kucnij,
  • chwyć przedmiot w obie ręce,
  • trzymając go blisko, wyprostuj nogi.

Kręgosłup powinien być w tym czasie wyprostowany!

Kiedy ćwiczyć, a kiedy nie?

Kiedy już znikną objawy rwy kulszowej i poczujesz się dobrze, wprowadź do swojego życia regularną aktywność fizyczną (oczywiście, równocześnie kontynuując wykonywanie ćwiczeń zaleconych przez rehabilitanta!). Dzięki temu wzmocnisz mięśnie – przede wszystkim chodzi o te, które stabilizują kręgosłup (tzw. „gorset mięśniowy”).

Najlepsze w przypadku bólów pleców jest pływanie, gdyż w najmniejszym stopniu obciąża kręgosłup. Oprócz tego zajęcia na basenie rozluźniają mięśnie i je wzmacniają. Jeśli nie lubisz tego typu aktywności – zdecyduj się choćby na spacery, szczególnie po miękkim podłożu. Korzystny będzie także pilates, aerobik.

Uwaga!

Nie zaczynaj przygody ze sportem od sprintów czy treningu siłowego z dużym obciążeniem. Na początek wybierz lekkie ćwiczenia rozciągające i aerobowe. Takie, by ich regularne wykonywanie nie było dla Ciebie udręką.

Pamiętaj też, że przy zaostrzeniu objawów rwy kulszowej, aktywność fizyczna jest niewskazana. Należy odczekać co najmniej 7–10 dni od „ataku korzonków”, nawet jeśli dolegliwości ustąpią wcześniej.

Co jeszcze możesz zrobić, aby uniknąć bólu pleców?

Staraj się utrzymywać prawidłową wagę ciała. Kręgosłup i bez „nadprogramowych” kilogramów ma sporo do dźwigania. Unikaj wstrząsów i wibracji, aby go dodatkowo nie obciążać.

Co ciekawe, udowodniono, że bóle krzyża częściej dopadają palaczy. Jeśli więc palisz, warto więc rozważyć rozstanie z tym bardzo szkodliwym nałogiem.

Arpwave dla sportowców