01 lipca 2019

Bolesna kontuzja, która może mieć poważne konsekwencje. Rehabilitacja zerwanego i naderwanego mięśnia łydki

Są takie kontuzje, które z pozoru nie powinny niepokoić, ale w rzeczywistości potrafią skutecznie utrudnić chociażby uprawianie sportu. Do tej kategorii zaliczymy naderwanie mięśnia łydki. Jest to wyjątkowo nieprzyjemny uraz, który w dodatku może się „odezwać” nawet po kilku latach. Dlatego tak ważne jest, aby od razu zastosować prawidłowe leczenie naderwanego mięśnia łydki, nie rezygnując przy tym z rehabilitacji.

Objawy naderwania mięśnia łydki

Pierwszym i trudnym do przeoczenia objawem jest silny ból w łydce. Jeśli wystąpił on np. po gwałtownej zmianie kierunku biegu lub podczas podnoszenia ciężkiego przedmiotu, na 99% doszło do naderwania mięśnia brzuchatego (brzuśca). W krótkim czasie w tym miejscu pojawi się obrzęk. Łydka będzie też wrażliwa na dotyk, a w przypadku cięższej postaci kontuzji wystąpią trudności z chodzeniem.

W tym miejscu warto wspomnieć, że wyróżniamy trzy stopnie naderwania mięśnia łydki. W pierwszym ból może być bardzo delikatny i niemal niewyczuwalny. Stopień trzeci z kolei jest równoznaczny z tym, że trzeba natychmiast odciążyć kontuzjowaną nogę. Mogą tutaj również wystąpić skurcze uszkodzonego mięśnia.

Jakie są przyczyny tej kontuzji?

Naderwanie mięśnia łydki to typowa kontuzja wysiłkowa. Najczęściej jest spowodowana uprawianiem sportu bez wcześniejszej rozgrzewki. Z tym urazem spotykają się osoby, które źle oceniły swoją kondycję i np. po długim okresie bezczynności gwałtownie zaczęły biegać czy jeździć na rowerze.

Do naderwania mięśnia łydki może dojść również w prozaicznych sytuacjach, np. podczas dźwigania ciężkich przedmiotów czy nieumiejętnego rozciągania się.

Naderwanie a zerwanie

Pomiędzy tymi kontuzjami jest znaczna różnica. O naderwaniu mięśnia łydki mówimy wtedy, gdy dochodzi do przerwania ciągłości co najmniej 5% włókien mięśniowych w mięśniu brzuchatym. Ten rodzaj kontuzji nie wymaga interwencji chirurgicznej, a leczenie przebiega zachowawczo i objawowo. Wystarczy wówczas przez kilka dni unikać aktywności fizycznej, oszczędzać nogę i stosować zimne okłady. Bardzo wskazane jest również rozpoczęcie rehabilitacji – więcej o tym w dalszej części poradnika.

Z kolei zerwanie mięśnia łydki to już poważna kontuzja, którą leczy się operacyjnie. Chirurg musi przywrócić połączenia włókien mięśniowych. Zabieg nie jest szczególnie skomplikowany, jednak trzeba się tutaj liczyć z dość długim okresem rekonwalescencji. Aby przyspieszyć powrót do pełnej sprawności, zalecane jest skorzystanie z nowoczesnych metod rehabilitacji zerwanego mięśnia łydki.

Rehabilitacja naderwanego mięśnia brzuchatego łydki

Wiele osób nie bierze pod uwagę poddania się rehabilitacji po naderwaniu mięśnia łydki, wychodząc z założenia, że samo leczenie zachowawcze i kilkutygodniowy odpoczynek wystarczą. Nic bardziej mylnego. Jeśli nie zadbamy o prawidłowe zregenerowanie się włókien mięśniowych, z bardzo dużym prawdopodobieństwem dojdzie do odnowienia się kontuzji, a w skrajnym przypadku nawet do całkowitego zerwania mięśnia brzuchatego łydki.

Skorzystanie z rehabilitacji niesie ze sobą wymierne korzyści. Po pierwsze: minimalizuje to ryzyko ponownego urazu. Po drugie: proces leczenia naderwania łydki przebiega znacznie szybciej, co umożliwia wcześniejszy powrót do aktywności fizycznej.

Zdecydowanie najbardziej polecaną metodą rehabilitacji naderwanego mięśnia łydki jest ARPWave. To innowacyjny zabieg, któremu – co niezwykle istotne – można się poddać praktycznie od razu po doznaniu kontuzji. ARPWave zmniejsza obrzęk, łagodzi dolegliwości bólowe i stopniowo przywraca stabilność połączeń włóknistych w mięśniu brzuchatym łydki. Efektem jest znaczne wzmocnienie mięśnia, co pozwala szybciej wrócić do pełnej sprawności bez obaw o odnowienie się kontuzji.

Dodajmy, że ARPWave znajduje zastosowanie również w rehabilitacji zerwanego mięśnia łydki. Nie zastępuje oczywiście zabiegu operacyjnego, ale usprawnia i przyspiesza proces rekonwalescencji, co jest niebagatelną wartością w przypadku tak kłopotliwego urazu.

Arpwave dla sportowców