Bóle głowy spowodowane podrażnieniem nerwów szyjnych: jak sobie z tym poradzić?

Gdy pojawia się silny ból głowy, nie mamy ochoty na nic innego, jak tylko położyć się na kanapie, wziąć środki przeciwbólowe i przeczekać ten nieprzyjemny stan. Przyczyny bólu głowy mogą być bardzo różne: od zwykłego zmęczenia i niewyspania, przez migrenę, aż po podrażnienie nerwów szyjnych. To ostatnie źródło problemu jest mało znane, ale okazuje się, że cierpieć mogą na nie tysiące Polaków. Nazywamy je potocznie szyjnopochodnym bólem głowy. Co to właściwie jest? Jakie są objawy? Co można poradzić na bóle głowy spowodowane podrażnieniem nerwów szyjnych? Na wszystkie te pytania odpowiadamy w naszym poradniku.

Czym jest szyjnopochodny ból głowy?

Stan ten często określa się mianem migreny szyjnej lub zespołu szyjnego górnego. Pojawiają się wówczas uporczywe, silne dolegliwości bólowe, które w przypadku wielu osób mogą praktycznie uniemożliwiać normalne funkcjonowanie, zmuszając do przerwania pracy czy wykonywania obowiązków domowych.

Warto wiedzieć

Szyjnopochodny ból głowy ma bezpośredni związek z zaburzeniami w obrębie odcinka szyjnego kręgosłupa.

Określenie „migrena szyjna” jest tutaj o tyle na miejscu, że faktycznie większość osób dotkniętych tym problemem obserwuje u siebie objawy typowe dla klasycznej migreny. Różnica polega natomiast na tym, że raczej nie występują mroczki przed oczami, nudności czy światłowstręt.

Pozbądź się szyjnopochodnego bólu głowy dzięki terapii metodą ARP

Przyczyny szyjnopochodnego bólu głowy

W przypadku tej dolegliwości silny ból głowy jest spowodowany uciskiem na korzenie nerwów przebiegających w odcinku szyjnym kręgosłupa. Może to być skutek (i najczęściej jest) wypadku komunikacyjnego, ale też:

• Wad wrodzonych
  • Zmian zwyrodnieniowych
  • Dyskopatii

Co ciekawe, można wyróżnić grupę ryzyka bólów głowy spowodowanych podrażnieniem nerwów szyjnych. Są to osoby między 40. a 50. rokiem życia, częściej kobiety. Tej bardzo nieprzyjemnej przypadłości sprzyja również niska higiena życiowa, czyli między innymi długotrwałe przesiadywanie przy biurku bez robienia sobie przerw, garbienie się, niska aktywność fizyczna, nadwaga i otyłość.

Nawracający ból głowy? Umów się na pierwszą bezpłatną wizytę w gabinecie Rehabilitacja ARPwave!

Objawy szyjnopochodnego bólu głowy

Najbardziej charakterystycznym objawem jest intensywny, raczej tępy i umiejscowiony w okolicy karku ból, który może promieniować na całą głowę, a nawet do ramion i barków. Pacjenci zwykle określają, że pochodzi on „ze środka” i mają trudności z jednoznacznym wskazaniem epicentrum bólu.

Typowe dla bólu głowy spowodowanego podrażnieniem nerwów szyjnych jest to, że pojawia się on okresowo i ma tendencję do nawracania. Trudno jest również przewidzieć zbliżający się atak – ból pojawia się nagle i dość szybko zaczyna się nasilać, zmuszając do położenia się na kanapie. Wówczas zwykle podejrzenie pada na migrenę, choć – jak wspomnieliśmy wcześniej – obie przypadłości różnią się dość istotnymi szczegółami.

Warto wiedzieć

Ból głowy spowodowany podrażnieniem nerwów szyjnych może utrzymywać się przez wiele godzin, ale znamy przypadki pacjentów, u których nieznośne objawy trwały kilkanaście dni!

Dodatkowymi objawami, które obserwuje u siebie część pacjentów, mogą być zawroty głowy oraz szumy uszne – co charakterystyczne, pojawiają się one podczas gwałtownego poruszania głową, co prowadzi do napięcia mięśni szyi i tym samym jeszcze mocniejszego ucisku na nerwy szyjne.

Jak pozbyć się bólu głowy spowodowanego podrażnieniem nerwów szyjnych?

Pierwszą pomocą po ataku jest przyjęcie niesteroidowego leku przeciwzapalnego – najlepiej na bazie ibuprofenu lub naproksenu (paracetamol w takich przypadkach okazuje się być mało skuteczny). Docelowo jednak nie można zrezygnować z kompleksowego podejścia do tematu, ponieważ szyjnopochodny ból głowy będzie nawracać, jeśli nie usuniemy źródła problemu.

W tym celu należy udać się do gabinetu fizykoterapeutycznego, który zaproponuje nieinwazyjną metodę rehabilitacji zdiagnozowanych zaburzeń w obrębie odcinka szyjnego kręgosłupa. Tutaj znakomite efekty przynosi metoda ARP, opracowana w Stanach Zjednoczonych i dostępna już w Polsce. Można z niej skorzystać w gabinetach Rehabilitacji ARPwave.

Metoda ARP stanowi unikalne połączenie stymulacji mięśni głębokich i innych tkanek z ćwiczeniami rehabilitacyjnymi. Takie holistyczne podejście przekłada się na uzyskiwanie bardzo szybkich efektów. Ból głowy można realnie zniwelować już po pierwszym zabiegu, a zakończenie całego cyklu (10 sesji) pozwala usunąć patologie w odcinku szyjnym i tym samym maksymalnie ograniczyć ryzyko nawracania dolegliwości bólowych w przyszłości.

Podkreślmy, że metoda ARP jest w 100% bezpieczna, bezbolesna i dostępna dla osób w każdym wieku. Nie wymaga dobrej kondycji fizycznej, nie męczy i stanowi doskonałą alternatywę dla zabiegu chirurgicznego, który zawsze powinien być traktowany, jako ostateczność.

Nie musisz żyć z bólem! Skorzystaj z darmowej konsultacji w gabinecie Rehabilitacji ARPwave

23 sierpnia 2020