Bóle głowy, bóle szyi? To może być przepuklina w odcinku szyjnym kręgosłupa!

Większość z nas okresowo doświadcza bólów głowy i szyi. Najczęściej są one spowodowane przemęczeniem, stresem, drobnymi urazami czy słabo przespaną nocą. Jeśli jednak te dolegliwości mają charakter przewlekły, to absolutnie nie powinno się tego bagatelizować. Jedną z poważniejszych przyczyn regularnego bólu głowy i bólu szyi jest przepuklina w odcinku szyjnym kręgosłupa. Wyjaśniamy, co to jest i podpowiadamy, jak można sobie z tym poradzić.

Czym jest przepuklina kręgosłupa szyjnego?

Mamy tutaj do czynienia z patologią spowodowaną przesunięciem się struktury krążka międzykręgowego w kierunku kanału kręgowego, co prowadzi do uciskania włókien nerwowych. Bezpośrednim objawem przepukliny w odcinku szyjnym kręgosłupa jest ból, natomiast trzeba koniecznie pamiętać, że jest to stan mogący nawet zagrażać zdrowiu i życiu pacjenta.

Wszystko przez to, że ten rodzaj przepukliny niesie ze sobą ryzyko uszkodzenia struktur odpowiadających za funkcje życiowe, a umiejscowionych pomiędzy kręgami szyjnymi. W skrajnych przypadkach u pacjentów obserwuje się m.in. trudności z oddychaniem, zaburzenia mowy i widzenia. To dostateczny powód, aby nigdy nie lekceważyć nawracającego bólu głowy i szyi, który może być symptomem właśnie tej dolegliwości.

Ciekawostka

Przepuklina w odcinku szyjnym odpowiada za około 30 proc. diagnozowanych przepuklin kręgosłupa. Jest to zatem dość częsta przypadłość.

Dodajmy również, że przepuklinę kręgosłupa szyjnego najczęściej diagnozuje się na odcinku C6-C7 i rzadko obejmuje ona więcej niż jeden segment kręgów.

Podejrzewasz przepuklinę kręgosłupa szyjnego? Umów się na diagnostykę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Jakie są przyczyny przepukliny w odcinku szyjnym?

Trudno byłoby wskazać jedną, dominującą przyczynę utraty elastyczności i pęknięcia pierścienia włóknistego, a w konsekwencji przesunięcia się jądra miażdżystego w kierunku rdzenia kręgowego. Do najczęstszych źródeł tego problemu zaliczymy przede wszystkim:

• Urazy mechaniczne – może to być efekt np. wykonania gwałtownego ruchu szyją podczas zabawy, tańca, pracy etc. Przepuklina kręgosłupa szyjnego często jest spowodowana tzw. smagnięciem biczem, czyli szybkim pochyleniem i ponownym odchyleniem głowy, do czego może dojść np. podczas wypadku komunikacyjnego czy skoku do wody na główkę.
  • Przewlekłą niestabilność kręgosłupa szyjnego.
  • Wady postawy odcinka kręgosłupa szyjnego (głównie lordoza szyjna).
  • Stany zapalne w odcinku szyjnym kręgosłupa.
  • Zmiany zwyrodnieniowe oraz o podłożu reumatoidalnym.

Objawy przepukliny w odcinku szyjnym kręgosłupa

Charakterystyczne dla tej patologii jest to, że objawy najczęściej występują jednostronnie, czyli odczuwamy je tylko po stronie szyi, w której rozwija się przepuklina. Podstawową i trudną do przeoczenia dolegliwością jest oczywiście ból, który z czasem zaczyna się nasilać do tego stopnia, że wręcz uniemożliwia normalne funkcjonowanie. Ból promieniuje od szyi do głowy, a także do łopatki, obręczy barkowej czy nawet ramienia.

Zlekceważenie pierwszych objawów doprowadzi do coraz mocniejszego ucisku na rdzeń kręgowy, w efekcie czego ból stanie się nie do zniesienia, będzie mieć charakter przewlekły. Pacjent może zaobserwować u siebie także sztywność karku oraz ograniczoną ruchomość szyi.

Bardzo niepokojące są objawy neurologiczne przepukliny w odcinku szyjnym, a do tych najpoważniejszych zaliczymy:

• zaburzenia czucia,
  • drętwienie rąk,
  • nieporadność,
  • brak pełnej kontroli nad swoim ciałem,
  • niedowład szyi,
  • omdlenia,
  • bardzo silne bóle głowy, podobne do migrenowych,
  • szumy uszne,
  • zaburzenia widzenia,
  • zaburzenia mowy,
  • nudności i wymioty

Warto przy tym podkreślić, że objawy przepukliny kręgosłupa szyjnego, szczególnie na początkowym etapie, są dość nieswoiste i można je przypisać wielu innym dolegliwościom – na czele z przemęczeniem. Z kolei opisane objawy neurologiczne mogą wskazywać także na takie choroby, jak zespół cieśni nadgarstka, mielopatia, zaburzenia stożków rotatorów, a nawet chorobę nowotworową. Dlatego niezbędna jest tutaj szczegółowa diagnostyka.

Sprawdź, czy to na pewno przepuklina. Umów się ma pierwszą wizytę w gabinecie w Rehabilitacji ARPwave!

Leczenie przepukliny kręgosłupa szyjnego

Na szczęście wcześnie zdiagnozowana przepuklina bardzo dobrze poddaje się leczeniu zachowawczemu, które powinno być traktowane priorytetowo. W przypadku ostrego bólu głowy i szyi pacjent powinien przyjmować niesteroidowe leki przeciwzapalne i leki przeciwbólowe, a gdy te nie pomagają, to konieczne może się okazać zastosowanie tzw. blokady, czyli leku podanego bezpośrednio w przestrzenie międzykręgowe.

Podstawą leczenia zachowawczego przepukliny kręgosłupa szyjnego jest właściwie dobrana rehabilitacja. W przypadku tej dolegliwości idealnie sprawdza się amerykańska metoda ARPwave. Skorzystasz z niej w gabinetach Rehabilitacji ARPwave w Warszawie i Konstancinie. Dzięki rehabilitacji tą metodą pacjent szybko odczuwa poprawę (m.in. złagodzenie bólu, przywrócenie sprawności szyi), a najważniejsze jest to, że remisja patologii w odcinku szyjnym kręgosłupa pozwala uniknąć kłopotliwego i ryzykownego leczenia operacyjnego.

28 września 2021