Bóle bioder – czym mogą być spowodowane?

Przewlekłe bóle bioder są nie tylko bardzo dokuczliwe, ale także stanowią wyraźny sygnał ostrzegawczy, że w organizmie mogła pojawić się jakaś patologia. Nie można więc tego bagatelizować i próbować „rozchodzić”. Niestety, wiele osób przez długi czas nie zwraca uwagi na bolące biodro czy oba biodra, aż do momentu, w którym dolegliwości są już trudne do zniesienia – to niepotrzebnie wydłuży proces leczenia. Jakie są najczęstsze przyczyny bólu bioder? Co zrobić, gdy zauważysz je u siebie? Zapraszamy do lektury naszego poradnika.

Przeciążenie stawu biodrowego

To najczęstsza i na całe szczęście najmniej groźna przyczyna bólu bioder. Stawy biodrowe mogą ulec przeciążeniu w wyniku chociażby nadmiernej aktywności fizycznej, przekraczania zdolności swojego organizmu czy braku rozgrzewki przed treningiem. Wiele osób kompletnie nie zwraca uwagi na stawy biodrowe przygotowując ciało do wysiłku, skupiając się jedynie na popularnych mięśniach, stawach łokciowych czy kolanowych.

Przeciążeniowe bóle bioder nie są jednak domeną wyłącznie osób bardzo aktywnych fizycznie. Mogą się pojawić również w sytuacji, gdy przez długi czas pozostawaliśmy nieaktywni, ale nagle zafundowaliśmy sobie większy wysiłek – na przykład po zimie zabraliśmy się za kompleksowe porządkowanie ogrodu.

Z kolei u osób starszych, otyłych czy mających sporą nadwagę bóle bioder mogą pojawić się nawet po niewinnym, ale nieco zbyt długim spacerze. Zwykle towarzyszą im dolegliwości w obrębie pachwin.

Przeciążeniowe bóle stawów biodrowych nie są niczym poważnym i zwykle mijają samoistnie po kilku dniach odpoczynku.

Zwyrodnienie stawu biodrowego

Ból stawu biodrowego spowodowany zmianami zwyrodnieniowymi jest już dużo poważniejszym problemem. Przyczyną jest tutaj uszkodzenie chrząstki stawowej panewki stawu biodrowego, co może wynikać np. z doznania urazu mechanicznego czy chociażby z długiego lekceważenia bólu wysiłkowego.

Dodatkowym objawem sugerującym zwyrodnienie stawu biodrowego jest uczucie sztywności w biodrze oraz promieniowanie bólu do pośladków, kości krzyżowej, pachwin, a nawet kolana – skutkuje to poważnymi trudnościami z chodzeniem.

Zespół podrażnionego stawu biodrowego

Jest to schorzenie przewlekłe, które powoduje ciągłe bóle bioder oraz uczucie sztywności, szczególnie podczas chodzenia. W efekcie osoba cierpiąca na zespół podrażnionego stawu biodrowego wyraźnie utyka i odczuwa silny ból biodra oraz w pachwinie przy stawianiu każdego kroku. Ulgę przynosi jedynie dłuższy odpoczynek. Na szczęście można sobie poradzić z tym problemem poddając się profesjonalnej rehabilitacji.

Cierpisz na przewlekły ból bioder? Sprawdź skuteczność rehabilitacji metodą ARP!

Uraz mechaniczny

Bóle bioder mogą być spowodowane wieloma typowymi urazami, do których dochodzi nie tylko podczas uprawiania sportu, ale też chodzenia czy wykonywania codziennych obowiązków domowych. Mamy tutaj na myśli:

• zwichnięcie stawu biodrowego,
  • złamanie kości udowej,
  • zwichnięcie kości miednicy.

Co ciekawe, na bóle bioder często uskarżają się kobiety będące w zaawansowanej ciąży. Może to być skutek uboczny stanu zwyrodnieniowego w obrębie spojenia łonowego oraz zmian w ułożeniu miednicy.

Co zrobić, gdy dokucza Ci ból biodra?

Raz jeszcze podkreślmy, że nie można tego lekceważyć. W pierwszej kolejności warto zastanowić się, co może być przyczyną problemu. Jeśli ból pojawia się tylko po wysiłku, to najprawdopodobniej mamy do czynienia z jakimiś stanami przeciążeniowymi. Z kolei ból biodra po wypadku, np. na rowerze, może sugerować doznanie poważnej kontuzji. Zalecamy więc jak najszybszą konsultację ortopedyczną.

Dokuczają Ci bóle bioder? Umów się na konsultację w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Leczenie bólu biodra

Zakres i przebieg leczenia jest oczywiście uzależniony od źródła problemu. W przypadku urazów mechanicznych w grę może wchodzić nawet operacja. U osób starszych, z mocno zaawansowanym stanem zwyrodnieniowym, nierzadko przeprowadza się zabiegi wymiany biodra, czyli zastosowania endoprotezy.

Na szczęście w większości przypadków bóle biodra nie kończą się aż tak dramatycznie. Można sobie z nimi poradzić w sposób nieinwazyjny. Zawsze oczywiście zaczynamy od dokładnego rozpoznania przyczyny problemu. Jednak niezależnie od tego, czy jest to ból zwyrodnieniowy czy przeciążeniowy, podstawą leczenia będzie rehabilitacja.

Ma ona z jednej strony powstrzymać rozwój patologicznych zmian, a z drugiej przywrócić pacjentowi możliwość normalnego funkcjonowania, w tym chodzenia, a nawet uprawiania sportu (w przypadku ludzi młodych). Prawidłowo przeprowadzona rehabilitacja stawu biodrowego minimalizuje również ryzyko wystąpienia tzw. dysbalansu mięśniowego, często obserwowanego u pacjentów długo bagatelizujących dokuczliwy ból.

Najskuteczniejszą metodą rehabilitacji stawów biodrowych jest ARP – to amerykański standard, który stanowi połączenie prostych ćwiczeń oraz stymulowania tkanek miękkich ludzkiego organizmu. Metoda ta przynosi doskonałe efekty u pacjentów w każdym wieku.

Już teraz umów się na pierwszą wizytę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave
w Warszawie lub Konstancinie!

27 kwietnia 2021