Bóle barków: co może je powodować? Jak sobie z tym poradzić?

Bóle barków należą do grupy najczęstszych dolegliwości, na jakie uskarżają się nie tylko osoby aktywne, ale też starsze, mające pracę siedzącą czy wykonujące prace fizyczne. Patologie w obrębie stawu barkowego dają wyjątkowo dokuczliwe objawy, w skrajnych przypadkach uniemożliwiając normalne funkcjonowanie. Co może być przyczyną bólu barku lub obu barków? Jakie dolegliwości związane z tym stawem najczęściej się diagnozuje? Wreszcie: do kogo się zgłosić, zanim jeszcze ból stanie się trudny do zniesienia? Zapraszamy do lektury naszego poradnika.

Krótko o stawie barkowym

Staw barkowy jest jednym z największych i najbardziej skomplikowanych w ludzkim organizmie. Pełni kluczową funkcję – to dzięki niemu możemy wykonywać standardowe czynności, jak podnoszenie różnych przedmiotów, branie zamachu, przytulanie się czy nawet prowadzenie samochodu.

Na staw barkowy składają się:

• kość ramienna,
  • łopatka,
  • obojczyk,
  • mostek.

Wszystkie te elementy są otoczone więzadłami, ścięgnami, mięśniami i kaletkami, które odpowiadają za stabilizację barku oraz umożliwiają nam swobodne poruszanie stawem. Bóle barków zwiastują natomiast, że w tym układzie coś ewidentnie „nie gra” i należy to skonsultować z lekarzem lub rehabilitantem.

Cierpisz na bóle barków? Umów się na konsultację w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Przyczyny bólu barków

Tych przyczyn może być mnóstwo, ponieważ mówimy tutaj o bardzo skomplikowanym układzie – kontuzja któregokolwiek z jego elementów może dawać objaw w postaci nieznośnego bólu.

Do najczęstszych przyczyn bólu w stawie barkowym zaliczamy:

• przeciążenie,
  • kontuzję splotu barkowego,
  • zapalenie mięśni/ścięgien,
  • uszkodzenie stożka rotatorów,
  • zwyrodnienia (głównie spowodowane wiekiem),
  • reumatoidalne zapalenie stawów,
  • polimialgia reumatyczna,
  • łuszczycowe zapalenie stawów,
  • dna moczanowa,
  • zapalenie stawów kręgosłupa.

Ból barków mogą wywoływać również schorzenia zupełnie niezwiązane z układem kostno-stawowym ludzkiego organizmu. Tutaj dobrym przykładem będzie zawał serca (charakteryzujący się wystąpieniem gwałtownego bólu w okolicy barku), ale można wspomnieć także o odmie opłucnowej czy nowotworze płuc.

W tym poradniku skupiamy się jednak na typowych dolegliwościach wynikających ze zmian zwyrodnieniowych w obrębie samego stawu barkowego. Przyjrzyjmy się tym, które występują najczęściej i jednocześnie wymagają pilnej rehabilitacji, ściśle dobranej pod kątem schorzenia.

Uszkodzenie stożka rotatorów

Stożek rotatorów tworzą cztery mięśnie (wraz ze ścięgnami), które otaczają staw ramienno-łopatkowy. Uszkodzenie tej struktury jest dość częstą kontuzją, na którą uskarżają się zarówno osoby uprawiające sporty siłowe, jak i np. grające w koszykówkę, piłkę ręczną czy wykonujące różne prace wymagające ciągłego trzymania rąk w górze – jak mycie okien.

Gdy dochodzi do uszkodzenia stożka rotatorów, pacjent zaczyna się uskarżać na silny ból barków lub barku. Kontuzja nie musi być bardzo poważna (nie zawsze dochodzi do zerwania ścięgna/mięśnia), ale i tak wymaga konsultacji lekarskiej i jak najszybszego rozpoczęcia rehabilitacji.

Skorzystaj z amerykańskiej metody rehabilitacji ARPwave – opracowanej dla gwiazd światowego sportu!

Zespół ciasnoty podbarkowej

To również dość częsta przypadłość diagnozowana u osób, które uskarżają się na ból barków lub barku. O zespole ciasnoty podbarkowej mówimy wtedy, gdy pojawia się zapalenie kaletki lub narośli kostnych, co ogranicza ruchomość ramienia. Charakterystycznym objawem jest silny ból towarzyszący próbie uniesienia rąk w zakresie od 60 do 110 stopni – mówimy wówczas o tzw. bolesnym łuku.

Masz zespół ciasnoty podbarkowej? Zgłoś się po pomoc do Rehabilitacji ARPwave!

Bark zamrożony

To potoczne określenie przypadłości, którą fachowo nazywany zlepnym zapaleniem torebki stawowej. Kontuzja ta jest standardową konsekwencją uszkodzenia stożków rotatora, choć może również wskazywać na zawał serca. Bark zamrożony objawia się nieprzyjemnym uczuciem zesztywnienia stawu oraz bólem, który towarzyszy każdej próbie poruszenia barkiem.

Zapalenie stawu barkowego

To także dość częsta przypadłość, na którą wcale nie uskarżają się tylko osoby w podeszłym wieku. Bóle barków może wywoływać chociażby reumatoidalne zapalenie stawów, dna moczanowa orasz łuszczycowe zapalenie stawów. Każda z tych chorób powoduje przerost tzw. błony maziowej i gromadzenie się w niej płynu. Utrudnia to poruszanie stawem barkowym oraz wywołuje ból.

Co zrobić, gdy boli bark?

Pierwszym krokiem powinno być skonsultowanie się ze specjalistą – lekarzem ortopedą lub reumatologiem. Diagnozowanie kontuzji stawu barkowego sprowadza się do wykonania badania USG lub RTG, ewentualnie rezonansem magnetycznym. Z kolei choroby wywołujące stany zapalne stawu można wykryć na podstawie badań laboratoryjnych, jak morfologia krwi, aCCP, badanie kwasu moczowego, OB czy CRP.

W sytuacji, gdy mamy do czynienia z urazem mechanicznym (czyli niemającym związku z inną chorobą) należy możliwie jak najszybciej poddać się specjalistycznej rehabilitacji. Zbagatelizowanie tego będzie skutkować ograniczeniem ruchomości ramienia, co w konsekwencji uniemożliwi np. uprawianie wielu sportów czy nawet wykonywanie takich czynności, jak branie dzieci na ręce, mycie okien, prowadzenie samochodu.

W rehabilitacji stawu barkowego po urazach doskonale sprawdza się amerykańska metoda ARPwave, z której skorzystasz w gabinetach Rehabilitacji ARPwave.

25 stycznia 2021