Bolące biodra – co może być tego przyczyną?

Bolące biodra są dokuczliwą przypadłością, która odbiera przyjemność z życia, bardzo ogranicza możliwość uprawiania sportu, a w skrajnych sytuacjach nawet zmusza do zamknięcia się w domu i stopniowego wycofywania się z aktywności zawodowej oraz towarzyskiej. Tak być oczywiście nie musi. Jeśli od pewnego czasu narzekasz na bolące biodra, to pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić, jest ustalenie źródła tego problemu. Najczęstsze przyczyny bólu bioder opisujemy w naszym artykule.

Przeciążenie stawu biodrowego

Jest to powszechny problem, który dotyka ludzi w każdym wieku. Co ciekawe, na przeciążenie stawu biodrowego najczęściej uskarżają się osoby młode, aktywne fizycznie, uprawiające sporty wysiłkowe i kulturystyczne – zwłaszcza ćwiczące na siłowni. Zwykle jest to skutek nieodpowiedniej rozgrzewki lub rezygnacji z niej oraz przeforsowania się podczas treningu.

Przeciążenie stawu biodrowego może się przytrafić także osobom nieaktywnym fizycznie, na przykład w podeszłym wieku, które zaczną odczuwać ból biodra po dłuższym spacerze, wejściu do mieszkania po schodach, czy tym bardziej po przebiegnięciu pewnego dystansu (tę uwagę kierujemy do osób rozpoczynających swoją przygodę z modnym bieganiem).

Co robić?

Jeśli przyczyną problemu rzeczywiście jest przeciążenie stawu biodrowego, to wystarczy tylko zafundować sobie kilkudniowy odpoczynek. Można również stosować niesteroidowe leki przeciwzapalne z domowej apteczki. Ból powinien ustąpić po kilku dniach.

Zwyrodnienie stawu biodrowego

Stany zwyrodnieniowe najczęściej diagnozuje się u osób starszych. Dochodzi do tego w momencie, gdy uszkodzeniu ulega chrząstka stawowa panewki stawu biodrowego. W konsekwencji pacjent odczuwa stały ból o różnym stopniu nasilenia, zwykle najbardziej dokuczliwy rano oraz wieczorem. Objawia się to również charakterystyczną sztywnością stawu, trudnościami z chodzeniem i znacznym pogorszeniem samopoczucia.

Ból może również promieniować do kości krzyżowej i pośladków, dlatego zwyrodnienie stawu biodrowego często jest mylone z atakiem rwy kulszowej.

Co robić?

Jeśli podejrzewasz u siebie zwyrodnienie stawu biodrowego, to zgłoś się do lekarza pierwszego kontaktu, który skieruje Cię do poradni ortopedycznej. Konieczna będzie tutaj diagnostyka obrazowa, która pozwoli potwierdzić lub wykluczyć stan zwyrodnieniowy.

Zespół podrażnionego stawu biodrowego

Jest to dość częsta dolegliwość, którą diagnozuje się u pacjentów w średnim oraz starszym wieku, jak również u osób młodych uprawiających sport. Zespół podrażnionego stawu biodrowego wywołuje wyraźnie wyczuwalny ból, który nasila się w trakcie i po aktywności fizycznej – mówimy tutaj nawet o zwykłym spacerze. Ból promieniuje do pachwin, stąd pacjent może mylnie podejrzewać, że naciągnął jakiś mięsień.

Co robić?

Zespół podrażnionego stawu biodrowego bardzo dobrze poddaje się rehabilitacji, która jest najlepszą metodą radzenia sobie z tym problemem. Rehabilitacja umożliwia nieinwazyjne przywrócenie pełnej sprawności stawu, a tym samym powrót do uprawiania sportu czy innych form aktywności fizycznej.

Urazy mechaniczne

Wszelkie kontuzje biodra spowodowane np. wypadkiem komunikacyjnym są niezwykle kłopotliwe w leczeniu – szczególnie u osób starszych. Bardzo często kończy się to niestety zabiegiem operacyjnym. Do tych najpoważniejszych urazów objawiających się bolącymi biodrami zaliczymy:

• zwichnięcie stawu biodrowego,
  • złamanie kości udowej,
  • zwichnięcie kości miednicy,
  • uszkodzenie obrąbka stawu biodrowego.

Inne przyczyny bólu biodra

Poza opisanymi, najczęstszymi źródłami problemu, warto wspomnieć także o innych możliwych przyczynach bolących bioder. Zaliczymy do nich przede wszystkim zapalenie kaletki stawu biodrowego, konflikt panewkowo-udowy, jałową martwicę głowy kości udowej, złuszczenie głowy kości udowej oraz martwicę kostno-chrzęstną.

Bolą Cię biodra? Skorzystaj z rehabilitacji amerykańską metodą ARP!

Jak poradzić sobie z bolącymi biodrami?

Wiele osób niestety wychodzi z założenia, że ból bioder jest ich „urokiem” i nic z tym nie robi, ewentualnie w gorszych chwilach ratuje się środkami przeciwbólowymi i przeciwzapalnymi z domowej apteczki. Tymczasem życie z bólem, który można usunąć trwale i bez wielkiego wysiłku, to nienajlepszy pomysł.

Podstawą jest poddanie się specjalistycznej rehabilitacji, która będzie ukierunkowana na przyczynę dolegliwości. Rehabilitacji nie należy mylić z masażami relaksacyjnymi, przynoszącymi ulgę tylko na chwilę i niemającymi nic wspólnego z procedurą terapeutyczną.

Niezależnie od tego, co jest przyczyną bolących bioder, bardzo dobre efekty daje rehabilitacja metodą ARP.

ARP to unikalne połączenie ćwiczeń precyzyjnie ukierunkowanych na źródło bólu, ze stymulacją tkanek. Działamy więc tutaj dwutorowo, dzięki czemu rehabilitacja postępuje szybciej i przynosi bardzo dobre efekty. Co istotne, APR skupia się na tym, aby pomóc pacjentowi nie tylko w danym momencie, ale także rozwiązać jego problem długofalowo usuwając przyczynę dysfunkcji.

Już teraz umów się na konsultację w gabinecie Rehabilitacji ArpWave w Warszawie lub Konstancinie!

03 sierpnia 2021