04 stycznia 2022

Ból ramienia - najczęstsze przyczyny, diagnostyka i leczenie

Ból ramienia jest wyjątkowo dokuczliwą i kłopotliwą dolegliwością, ponieważ znacząco ogranicza naszą aktywność, często uniemożliwiając wykonywanie nawet podstawowych czynności: mycie się, ubieranie, podnoszenie różnych przedmiotów, sprzątanie etc. Bywa również przyczyną przerwania pracy zawodowej, co z kolei naraża na utratę części dochodów. Dlatego nie należy bagatelizować nawet mało nasilonego bólu ramienia, ponieważ może to być sygnał świadczący o poważnej kontuzji lub chorobie. Jakie są najczęstsze przyczyny bólu ramienia? Do kogo się zgłosić z taką dolegliwością? Na czym polega leczenie? Zapraszamy do lektury naszego artykułu.

Poznaj główne przyczyny bólu ramienia

Samo określenie „ból ramienia” jest zbyt nieprecyzyjne, aby np. lekarz mógł szybko postawić diagnozę i znaleźć źródło problemu. Nie jest to również jednostka chorobowa, ale jedynie objaw mogący świadczyć o jakiejś dolegliwości organizmu. Przyczyny bólu ramienia możemy podzielić na kilka kategorii:

• wysiłkowe,
  • urazowe,
  • chorobowe.

Często ból ramienia jest efektem zwykłego przetrenowania czy niegroźnej kontuzji, np. naciągnięcia mięśnia, więzadła czy stłuczenia. Zdarza się jednak, że objaw ten sugeruje o wiele poważniejszy problem zdrowotny, dlatego jeśli dolegliwość nie mija, a wręcz się nasila pomimo przyjmowania środków przeciwbólowych i stosowania okładów, to nie należy zwlekać z wizytą u lekarza.

Diagnozowanie przyczyny bólu ramienia jest o tyle trudne, że w grę może tutaj wchodzić szereg najróżniejszych źródeł problemu. Poniżej wymieniamy tylko te najczęstsze:

• zmiany zwyrodnieniowo-wytwórcze,
  • zapalenie mięśnia ramienia,
  • zespół cieśni podbarkowej (skutek stanu zapalnego torebki stawowej),
  • uszkodzenie ścięgna głowy długiej mięśnia dwugłowego ramienia,
  • uszkodzenie stożka rotatorów,
  • tzw. bark zamrożony (objawia się sztywnością i ograniczoną ruchomością stawu),
  • dyskopatia odcinka szyjnego kręgosłupa,
  • łokieć tenisisty/golfisty.

Warto także wspomnieć o przyczynach nieortopedycznych, ale mających podłoże chorobowe. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że ból ramienia może być objawem właśnie bardzo poważnych dolegliwości, takich jak:

• łuszczycowe zapalenie stawów,
  • dna moczanowa,
  • guzy szczytu płuca,
  • zawał mięśnia sercowego (ból lewego ramienia, promieniujący do nadgarstka).

Nie lekceważ bólu ramienia! Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji w gabinecie Rehabilitacji ArpWave

Ból ramienia – co robić?

Gdy dokucza Ci ból ramienia, który nie ustępuje od kilku dni czy nawet się nasila, to nie możesz przechodzić nad tym do porządku dziennego. W zależności od tego, czy potrafisz znaleźć związek przyczynowo skutkowy między swoją aktywnością a wystąpieniem bólu, zgłoś się do odpowiedniego specjalisty.

Przykładowo: jeśli nie wiesz, co mogło wywołać ból, nie jesteś osobą aktywną fizycznie, pracujesz w biurze, a po powrocie do domu głównie odpoczywasz na kanapie, to ból ramienia może mieć rzeczywiście podłoże chorobowe. W takiej sytuacji warto zgłosić się do lekarza rodzinnego, który na podstawie przeprowadzonego wywiadu oraz wstępnego badania podejmie decyzję o skierowaniu Cię do odpowiedniego specjalisty – ortopedy, neurologa, chirurga, kardiologa etc.

Jeśli natomiast ból ramienia pojawił się nagle, w wyniku np. uprawiania sportu, dźwigania ciężarów na siłowni czy gwałtownego podniesienia ciężkiej torby z zakupami, to można już zacząć podejrzewać uraz ortopedyczny – włącznie z naderwaniem czy wręcz zerwaniem mięśnia. Tutaj niezbędna będzie diagnostyka obrazowa (RTG, rezonans magnetyczny), która pozwoli ocenić stan tkanek miękkich, kości i stawów i na tej podstawie postawić diagnozę oraz zaproponować odpowiedni tok leczenia.

Potrzebna szybka diagnoza przyczyny bólu ramienia? Zapraszamy do gabinetu Rehabilitacji ARPwave!

Leczenie bólu ramienia

Samego bólu się nie leczy, ponieważ kluczowe znaczenie ma to, co stanowi jego źródło. Aby złagodzić dolegliwości bólowe warto stosować ogólnie dostępne środki farmakologiczne, najlepiej działające miejscowo (czyli w formie żelu). Można również przykładać kompresy czy zimne okłady, w zależności od tego, na co lepiej reaguje boląca część ciała.

Ponieważ w zdecydowanej większości przypadków ból ramienia ma podłoże ortopedyczne i jest skutkiem doznania jakiejś kontuzji, to podstawą leczenia będzie prawidłowo dobrana rehabilitacja. Tutaj niezawodna okazuje się amerykańska metoda ARP, którą od lat wykorzystuje się w świecie zawodowego sportu do terapii zmian zwyrodnieniowych, uszkodzenia mięśni i ścięgien, problemów ze stawami (np. łokcia tenisisty czy łokcia golfisty), uszkodzenia stożka rotatorów czy dyskopatii odcinka szyjnego kręgosłupa.

Rehabilitacja metodą ARP jest bardzo skuteczna, szybko przynosi pacjentowi ulgę oraz pozwala mu odzyskać pełną sprawność, jednocześnie minimalizując ryzyko odnowienia się urazu. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób uprawiających sport czy wykonujących pracę fizyczną.

Z rehabilitacji bolącego ramienia metodą ARP skorzystasz w gabinecie Rehabilitacji ARPwave w Warszawie oraz Konstancinie.

Arpwave dla sportowców