Ból między żebrami – czy to może być nerwoból?

Wszelkie dolegliwości zlokalizowane w klatce piersiowej wymagają konsultacji z lekarzem i nie należy ich bagatelizować. Faktem jest natomiast, że nie zawsze przyczyną są problemy z sercem. Dobrym przykładem będzie tutaj ból między żebrami. Wiele osób może wpaść w panikę w obliczu takiego bólu, podejrzewając u siebie zawał. Tymczasem powodem dolegliwości może być tzw. nerwoból międzyżebrowy. Wyjaśniamy, czym jest to schorzenie i jak sobie z nim poradzić.

Czym właściwie jest nerwoból międzyżebrowy?

Ból między żebrami bardzo często wskazuje właśnie na neuralgię międzyżebrową, czyli ból neuropatyczny, którego źródłem często okazują się być np. problemy z kręgosłupem, powodujące ucisk na korzenie nerwów międzyżebrowych.

Nerwoból międzyżebrowy może wystąpić u osób w każdym wieku, zwłaszcza średnim i starszym. Jest nieznośny, ostry, pojawia się znienacka i nic dziwnego, że od razu budzi skojarzenia z problemami sercowymi.

Przyczyny neuralgii międzyżebrowej

Neuralgia międzyżebrowa to stan wywołany najczęściej uciskiem na korzenie nerwów międzyżebrowych lub stanem zapalnym w obrębie włókien nerwowych. Przyczyn może być co najmniej kilka:

• Mechaniczne uszkodzenie nerwów międzyżebrowych w wyniku jakiegoś urazu (np. upadek z wysokości, wypadek samochodowy etc.);
  • Choroba, na przykład półpasiec;
  • Przewlekły stres, który powoduje napięcie mięśni międzyżebrowych i tym samym ucisk na korzenie nerwowe;
  • Podrażnienie nerwów międzyżebrowych w wyniku przewlekłego, silnego kaszlu;
  • Przebycie zabiegu operacyjnego w obrębie klatki piersiowej;
  • Ciąża, a dokładnie powodowane przez nią zmiany fizjologiczne (poszerzenie klatki piersiowej);

Zdarza się również, że przyczyna neuralgii pozostaje nieustalona – wówczas zwykle podejrzenie pada na jakiś problem w obrębie kręgosłupa piersiowego. W grę może również wchodzić tzw. neuralgia idiopatyczna, czyli o nieznanym i niemającym medycznego/fizjologicznego uzasadnienia pochodzeniu.

Ból między żebrami? Wypróbuj rehabilitację metodą ARP!

Objawy neuralgii międzyżebrowej

Podstawowym i niemożliwym do przeoczenia objawem jest oczywiście ból między żebrami. Może on mieć różne nasilenie, w zależności od indywidualnego progu tolerancji na ból, jak i od skali problemu powodującego ucisk na korzenie nerwów międzyżebrowych.

Ból przy neuralgii międzyżebrowej można scharakteryzować jako ostry, utrzymujący się przez krótki czas, natomiast wciąż nawracający. Potęgują go takie czynności, jak ziewanie, głębokie oddychanie, kaszlenie czy kichanie.

Co ważne, ból przy neuralgii międzyżebrowej może być zlokalizowany nie tylko w klatce piersiowej, ale również promieniować do pleców, w szczególności łopatki.

U niektórych osób neuralgia międzyżebrowa powoduje również uczucie zdrętwienia barku/ręki, wrażenie kłucia w klatce piersiowej oraz trudności z oddychaniem (spowodowane podświadomym lękiem przed bólem nasilającym się podczas nabierania powietrza).

Diagnozowanie nerwobólu międzyżebrowego

Podejrzenie neuralgii międzyżebrowej wymaga konsultacji lekarskiej – zwłaszcza, jeśli ból między żebrami pojawił się po raz pierwszy. Dla własnego dobra warto udać się do lekarza POZ, który wykluczy zawał serca czy tzw. stan przedzawałowy.

Zdiagnozowanie neuralgii międzyżebrowej nie będzie stanowić problemu dla doświadczonego lekarza czy fizjoterapeuty – opis objawów jest wystarczający (o ile nie występują inne symptomy mogące wskazywać na problemy z sercem). O wiele trudniej jest natomiast ustalić przyczynę nerwobólu.

Tutaj często potrzebna jest już szczegółowa diagnostyka obrazowa – wskazane jest m.in. wykonanie badania RTG, aby wykluczyć (lub potwierdzić) mechaniczny uraz żeber, również ten niezdiagnozowany w przeszłości (np. pęknięcie).

Nerwoból? Umów się na wizytę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Leczenie nerwobólu międzyżebrowego

Jeśli u pacjenta nie stwierdzono poważnego urazu ortopedycznego czy neurologicznego, to w grę wchodzi przede wszystkim leczenie zachowawcze. Nie jest ono specjalnie odkrywcze: pacjentowi przepisuje się po prostu niesteroidowe leki przeciwzapalne i przeciwbólowe, w tym do stosowania miejscowego, zaleca odpoczynek, unikanie stresu, kilka dni leżenia w łóżku i stopniowy powrót do normalnej aktywności.

W cięższych przypadkach, gdy pacjent zgłasza bardzo silny ból między żebrami, którego nie może już znieść, lekarz może zastosować blokadę włókien nerwowych, czyli specjalny środek o działaniu miejscowo znieczulającym, podawany w warunkach ambulatoryjnych.

Pamiętajmy natomiast, że sam ból między żebrami nie jest chorobą, a jedynie objawem drażnienia korzeni nerwowych – należy zacząć od usunięcie przyczyny tego problemu. W przeciwnym razie dolegliwość może szybko wrócić, również z jeszcze większym nasileniem.

Chcąc tego uniknąć warto poddać się profesjonalnej rehabilitacji. Zadaniem specjalisty będzie w pierwszej kolejności ustalenie najbardziej prawdopodobnej przyczyny bólu między żebrami, a w drugiej zastosowanie terapii, która w sposób organiczny usunie patologię, jednocześnie wzmacniając uszkodzone struktury i tym samym minimalizując ryzyko nawrotu nerwobólu międzyżebrowego.

Z takiej rehabilitacji możesz skorzystać w gabinecie Rehabilitacji ARPwave w Warszawie i Konstancinie. Zapraszamy do umówienia się na wizytę w dogodnym dla Ciebie terminie.

02 maja 2023