Ból krzyża: co robić?

8 na 10 Polaków przyznaje, że choć raz miało do czynienia z bólem krzyża, natomiast około 70% z nich cierpi na nawracające dolegliwości bólowe. Problemy z kręgosłupem są już na tyle powszechne w społeczeństwie, że można zacząć je traktować w kategorii jednego z największych zagrożeń dla zdrowia. Ból krzyża uniemożliwia przecież normalne funkcjonowanie, odbiera ochotę na uprawianie sportu, wymusza nieprawidłową postawę ciała, co rzutuje na stawy i tkanki miękkie w całym organizmie. Dla każdego powinno być zatem oczywiste, że bólu krzyża nie należy lekceważyć. Co jednak można z tym zrobić, aby rzeczywiście poprawić jakość swojego życia?

Przyczyny bólu krzyża

Zdecydowana większość osób narzekających na ból krzyża nie jest w stanie zlokalizować jego źródła. Mówimy wówczas o tzw. bólu nieswoistym, czyli niewskazującym na jakiś uraz mechaniczny czy poważną chorobę. Stąd wniosek, że główną przyczyną tej dokuczliwej dolegliwości jest przeciążenie mięśni, ścięgien i więzadeł przykręgosłupowych. Sprzyja temu oczywiście siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej oraz nadwaga i otyłość.

Nie należy jednak z góry zakładać, że ból krzyża ma charakter wyłącznie przeciążeniowy. W grę mogą wchodzić także inne, znacznie już poważniejsze przyczyny, jak:

• mechaniczne uszkodzenie struktur tworzących i otaczających kręgosłup, w tym kręgów, krążków międzykręgowych, stawów międzykręgowych, a nawet nerwów – w takich przypadkach często dochodzi do ataku rwy kulszowej,
  • dyskopatia,
  • wady postawy,
  • wady wrodzone kręgosłupa,
  • zmiany zwyrodnieniowe,
  • uszkodzenie kręgów w przebiegu osteoporozy.

Ból krzyża w rzadszych przypadkach może też wskazywać na choroby reumatyczne (jak np. zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa), choroby nowotworowe, choroby nerek, trzustki czy narządów rodnych, a nawet tętniaka aorty.

Trzeba również pamiętać, że ból krzyża nie jest jednostką chorobową, ale objawem tego, że coś złego dzieje się w organizmie. Jeśli dolegliwość nawraca, należy pilnie skonsultować się z lekarzem rodzinnym lub zaufanym rehabilitantem.

Ból krzyża? Umów się na pierwszą konsultację w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Co zwiększa ryzyko wystąpienia bólu krzyża?

Ból krzyża może mieć charakter incydentalny i np. być wynikiem przetrenowania się czy zbyt gwałtownego dźwignięcia jakiegoś ciężaru. Znacznie częściej jednak pacjenci obserwują u siebie nawrotowe dolegliwości bólowe. Istnieje co najmniej kilka czynników ryzyka:

• palenie papierosów,
  • wykonywanie pracy wymagającej długiego siedzenia,
  • częste schylanie się,
  • otyłość i nadwaga,
  • słaba kondycja fizyczna, brak aktywności,
  • przewlekły stres powodujący napięcie mięśniowe,
  • wiek – na bóle krzyża najczęściej uskarżają się osoby między 30. a 60. rokiem życia.

Nie męcz się z bólem krzyża i skorzystaj z rehabilitacji amerykańską metodą ARPwave!

Ból krzyża – kiedy pilnie do lekarza?

Choć ból krzyża może się wydawać błahą dolegliwością, to bywają sytuacje, kiedy jest wyraźnym objawem bardzo poważnej choroby lub urazu. Jeśli towarzyszy mu zatrzymanie lub nietrzymanie moczu/stolca, osłabienie czucia w okolicy krocza lub też ból jest następstwem wypadku, wówczas należy wezwać pogotowie ratunkowe, ewentualnie jak najszybciej dostać się do szpitala – pacjent może mieć poważny uraz neurologiczny.

Pilnie do lekarza trzeba się zgłosić również wtedy, gdy bólowi krzyża towarzyszą:

• drętwienie nogi lub obu nóg,
  • nasilenie się bólu podczas kichania/kaszlu (objaw ataku rwy kulszowej),
  • sztywnienie nogi lub obu nóg, szczególnie w nocy,
  • wysoka temperatura,
  • gwałtowna utrata masy ciała.

W każdym z takich przypadków konieczna jest konsultacja z lekarzem, który podejmie decyzję np. o zleceniu badania USG lub RTG oraz przeprowadzi badanie objawowe w kierunku rozpoznania ataku rwy kulszowej, uszkodzenia kręgów czy urazu neurologicznego.

Nie rezygnuj z rehabilitacji

Wiele osób niestety kompletnie bagatelizuje nawracające lub utrzymujące się stale bóle krzyża, uznając po prostu, że „taka ich natura” lub zrzucając to na karb siedzącej pracy. Niezależnie od przyczyny takiego stanu rzeczy nie powinno się przechodzić nad tym do porządku dziennego, a już tym bardziej pudrować problemu ciągłym przyjmowaniem środków przeciwbólowych.

Jeśli ból krzyża nie ma związku z jakąś chorobą, ale wskazuje na np. atak rwy kulszowej lub zwyrodnienie dolnego odcinka kręgosłupa, to pierwsze kroki należy skierować do gabinetu rehabilitacyjnego. Celem rehabilitacji powinno być nie tylko usunięcie patologii w odcinku lędźwiowym (np. wysuniętego dysku międzykręgowego), ale też wzmocnienie wspomnianych na początku artykułu mięśni, ścięgien i więzadeł przykręgosłupowych. Z jednej strony pozwoli to pozbyć się bólu, a z drugiej zmniejszy ryzyko nawrotu dolegliwości.

Najskuteczniejszą metodą rehabilitacji w przypadku bólu krzyża jest ARPwave – to amerykański system łączący w sobie elementy stymulacji tkanek miękkich oraz prostych ćwiczeń. ARPwave ma tę zaletę, że rehabilitacji można się poddać od razu po pojawieniu się bólu. Jest to metoda nieinwazyjna, znacząco przyspieszająca powrót do pełnej sprawności.

Nie żyj z bólem! Już dziś umów się na wizytę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

19 grudnia 2020