Ból kolana – poznaj najczęstsze przyczyny i dowiedz się, co robić

Ból kolana to przypadłość, która odbija się na całym życiu pacjenta. Utrudnia codzienne funkcjonowanie, w tym uprawianie sportu, zmusza do ograniczenia aktywności, nierzadko powoduje zaburzenia snu i obniża szeroko rozumiany komfort życiowy. Przyczyn bólu w stawie kolanowym może być wiele, ale jedno jest pewne: nigdy nie należy lekceważyć tego objawu. W naszym artykule omawiamy najczęstsze przyczyny bólu kolana i wyjaśniamy, co zrobić, aby pozbyć się problemu.

Uszkodzenie więzadła krzyżowego

Choć w obrębie stawu kolanowego znajduje się kilka więzadeł (m.in. więzadło poboczne piszczelowe, więzadło rzepki, więzadło krzyżowe tylne, więzadło poboczne strzałkowe), to zdecydowanie najczęściej diagnozuje się uraz więzadła krzyżowego przedniego. Jest ono najbardziej narażone na kontuzje wysiłkowe i mechaniczne, czyli spowodowane na przykład mocnym uderzeniem kolanem o twardy przedmiot.

Więzadło krzyżowe przednie (ACL) może ulec naderwaniu, jak i całkowitemu zerwaniu. To poważna kontuzja powodująca niestabilność stawu, zwykle wymagająca leczenia operacyjnego. Szczególnie narażone na ten uraz są osoby uprawiające sport wyczynowo i amatorsko, z akcentem na piłkę nożną, koszykówkę, siatkówkę czy narciarstwo.

Zerwane ACL? Po operacji koniecznie poddaj się rehabilitacji metodą ARP!

Uszkodzenie łąkotki

Łąkotka to struktura, która amortyzuje staw kolanowy. Jest bardzo intensywnie eksploatowana, dlatego nie dziwi, że często ulega urazom – zwłaszcza u osób po 40. roku życia, jak i uprawiających sport wyczynowo.

Uszkodzenie łąkotki może mieć charakter przeciążeniowy, jak i być bezpośrednią konsekwencją zerwania wspomnianego wyżej więzadła krzyżowego przedniego. Powoduje to ból w kolanie i praktycznie uniemożliwia normalne chodzenie, nie wspominając o bieganiu czy skakaniu.

Uszkodzona chrząstka stawowa

Zadaniem chrząstki stawowej jest częściowe przenoszenie obciążeń na staw kolanowy oraz zmniejszenie siły tarcia elementów kostnych. Urazy chrząstki zwykle są spowodowane mechanicznie, czyli mają związek z uderzeniem kolanem o twardą przeszkodę. Może to być również konsekwencja osłabienia mięśni oraz zaburzenia osi kończyny dolnej.

Ból kolana spowodowany uszkodzeniem chrząstki stawowej bardzo dobrze poddaje się leczeniu zachowawczemu, przede wszystkim rehabilitacji.

Przyczyny przeciążeniowe

Staw kolanowy jest niezwykle intensywnie eksploatowany przez całe życie. Co ważne, mamy tutaj na myśli nie tylko osoby uprawiające sport, ale również nieaktywne fizycznie. Ból kolana spowodowany przeciążeniem może wskazywać m.in. na:

• Kolano biegacza – ból zlokalizowany jest w przedniej części kolana, nasila się podczas siedzenia, wchodzenia po schodach czy wykonywania przysiadów.
  • Kolano kinomana – to obrazowe określenie dysfunkcji stawu rzepkowo-udowego, którą stosunkowo często obserwuje się u osób prowadzących siedzący tryb życia, w tym mających zwyczaj zakładania nogi na nogę.
  • Kolano skoczka – jest to zespół przeciążeniowy związany z dysfunkcją w obrębie więzadła łączącego rzepkę oraz kość piszczelową. Ból szczególnie nasila się podczas treningu oraz tuż po zakończeniu aktywności fizycznej.

Oczywiście to tylko wybrane przyczyny bólu kolana. Może ich być znacznie więcej, dlatego każda utrzymująca się dolegliwość ze strony stawu kolanowego wymaga dokładnej diagnostyki.

Ból kolana? Pomocy szukaj w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Kiedy trzeba się zgłosić do lekarza?

Ból kolana nie zawsze jest na tyle intensywny, aby skłonił pacjenta do wizyty u lekarza. Wiele osób bagatelizuje tę dolegliwość, przez długi czas normalnie eksploatując staw kolanowy i tym samym ryzykując pogłębieniem się kontuzji.

Warto więc pamiętać, że konsultacji lekarskiej wymaga ból kolana, który:

• uniemożliwia normalne funkcjonowanie, w tym chodzenie, bieganie, wchodzenie po schodach, siadanie i wstawanie,
  • utrzymuje się przez długi czas, wręcz się nasilając,
  • towarzyszy mu uczucie drętwienia kolana, zasinienie, opuchlizna.

Każdy taki przypadek wymaga wizyty u lekarza pierwszego kontaktu, który następnie skieruje pacjenta do poradni ortopedycznej. Chcąc skrócić drogę do specjalistycznego leczenia warto natomiast udać się na konsultację do profesjonalnego gabinetu rehabilitacji.

Odczuwasz ból w kolanie? Poznaj diagnozę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Rehabilitacja kolana – podstawa leczenia

Niezależnie od przyczyny bólu kolana kluczowym elementem leczenia stawu i okalających go struktur jest prawidłowo dobrana rehabilitacja. Może ona pełnić zarówno funkcję leczenia zachowawczego, jak i wspomagającego, ale także stanowić podstawę rekonwalescencji po operacji stawu.

Rehabilitacja ma na celu nie tylko złagodzenie dolegliwości, ale też przywrócenie pełnej ruchomości stawu kolanowego. Bardzo ważne jest również wzmocnienie struktur stawowych, co pozwoli zminimalizować lub wręcz wyeliminować ryzyko odnowienia się kontuzji – nie tylko kolana, ale też np. mięśnia czworogłowego (urazy tego mięśnia są bardzo częstą konsekwencją operacji i długiego unieruchomienia stawu kolanowego).

Z profesjonalnej rehabilitacji kolana skorzystasz w gabinetach Rehabilitacji ARPwave w Warszawie i Konstancinie. Proponujemy jedną z najskuteczniejszych metod – amerykańską ARP. Stanowi ona unikalne połączenie stymulacji tkanek z fizjoterapią.

Już teraz umów się na pierwszą wizytę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

20 września 2022