30 maja 2019

Ból kolana. Jakie może mieć przyczyny? Które metody leczenia wybrać? Co robić, żeby ból nie wrócił?

Bóle w kolanie są jedną z najczęstszych przyczyn wizyt w gabinecie ortopedy. Wbrew pozorom takie problemy mają nie tylko biegacze i inni sportowcy, np. piłkarze (choć to o ich kontuzjach jest zazwyczaj najgłośniej). Tego typu urazy stawów mogą wynikać z faktu, że spędzamy dużo czasu za biurkiem, a na aktywność fizyczną decydujemy się zrywami i bez odpowiedniego przygotowania (choćby rozgrzewki). Ból kolana często wynika z naciągnięcia, naderwania lub całkowitego zerwania jednego z więzadeł stawu. Przyczyny mogą być jednak zupełnie inne. Sprawdź, jakie choroby wywołują bóle w stawie kolanowym, jak się je leczy i na czym polega profilaktyka.

Skąd się bierze ból kolan?

Możliwe przyczyny bólu w stawie kolanowym to:

1. przeciążenie stawu – jednorazowe „zakłucie” w kolanie lub obrzęk, które mogą się pojawić np. wskutek intensywnych ćwiczeń;
  2. uszkodzenie lub naciągnięcie więzadeł kolanowych wskutek urazu;
  3. zapalenie ścięgien;
  4. uszkodzenie chrząstki stawowej w kolanie;
  5. choroby zwyrodnieniowe stawu kolanowego;
  6. choroby reumatyczne – reumatoidalne zapalenie stawów zazwyczaj zaczyna się od nadgarstków i stawów dłoni, ale może też przebiegać inaczej i zaatakować najpierw kolana;
  7. dna moczanowa – choroba stawów (najczęściej pojawia się u podstawy dużego palca u stopy, ale dotknięty może być także staw kolanowy) wywołana zbyt wysokim poziomem kwasu moczowego, który krystalizuje się i odkłada w stawach; w zajętych okolicach pojawia się obrzęk i ból.

W pierwszym przypadku, jeśli ból następnego dnia nie wraca, wizyta u lekarza nie jest konieczna. Wystarczą doraźne metody łagodzenia dolegliwości. W dwóch ostatnich przypadkach leczenie prowadzi lekarz reumatolog. W pozostałych – ortopeda.

Dużo rzadziej bóle w kolanach występują wskutek np. zakażenia krętkami boreliozy, dwoinkami rzeżączki lub innymi bakteriami.

Aby zdiagnozować przyczyny bólu kolan stosuje się badanie palpacyjne, rentgenowskie i (jeśli jest to konieczne) rezonans magnetyczny. Rzadziej wykonuje się USG kolana; w niektórych przypadkach jest to badanie dość zawodne (dużą część kolana „zasłaniają” kości).

Leczenie bólu kolan

W zależności od przyczyny bólu kolan, stosuje się m.in.:

1. leczenie doraźne – ulgę w wielu przypadkach przyniosą okłady z lodu, oszczędzanie stawu lub jego usztywnienie; można stosować maści oraz leki przeciwbólowe i przeciwzapalne;
  2. leczenie operacyjne – np. w przypadku pęknięcia łąkotki czy całkowitego zerwania więzadła;
  3. zabiegi rehabilitacyjne – pomagają w regeneracji stawu po przeciążeniu lub operacji, zmniejszają dolegliwości bólowe, ale nie zregenerują pękniętej łąkotki czy zerwanych więzadeł; warto rozważyć nowoczesne rozwiązania, np. połączenie elektrostymulacji z ćwiczeniami rehabilitacyjnymi w ramach bardzo skutecznej metody ARPwave;

Uwaga! Szczególnie szybkiej diagnostyki wymaga ból kolana i jego nagłe, gwałtowne puchnięcie po urazie. Takie objawy oznaczają wylewanie się krwi do jamy stawu. Jeśli opuchlizna pojawia się powoli, nadal trzeba zgłosić się do lekarza, ale niekoniecznie na ostry dyżur.

Profilaktyka bólu kolan, czyli jak dbać o stawy

Jeśli chcesz uniknąć bólu kolan lub zapobiec nawrotom dolegliwości, musisz przede wszystkim zadbać o siebie. Co to znaczy? Kluczowa jest waga ciała. Zbyt dużo kilogramów nadmierne obciąża stawy w każdym wieku.

Codzienna (dopasowana do Twoich możliwości!) aktywność fizyczna pomoże w utrzymaniu wagi i równocześnie poprawi mobilność stawów. Pod warunkiem, że zaczniesz ćwiczyć w momencie, kiedy nie występują u Ciebie dolegliwości bólowe. Kiedy kolano boli – trzeba je po prostu oszczędzać.

Musisz pamiętać, że bardzo intensywna, ale nieregularna aktywność fizyczna, po wielu dniach siedzenia za biurkiem, może negatywnie odbić się na zdrowiu stawów. Oczywiście, to dobrze, że ćwiczysz. Nie przesadzaj jednak z natężeniem, jeśli nie masz przygotowania! I – co bardzo ważne – jeśli tylko pojawią się jakiekolwiek dolegliwości bólowe, przerwij trening.

Co ciekawe, na zdrowie stawów, nie tylko kolanowych, ma wpływ także palenie papierosów. U palaczy wszelkie mikrouszkodzenia goją się znacznie dłużej niż u osób niepalących.

Arpwave dla sportowców