Ból głowy od kręgosłupa – skąd się to właściwie bierze?

Każdy z nas choć raz odczuwał silny ból głowy. Najczęściej ma to związek z przemęczeniem, niewyspaniem, stresem oraz… przesadzeniem z ilością alkoholu poprzedniego wieczora. Są jednak osoby, które cierpią na przewlekły ból głowy (w tym migrenowy) o zupełnie innym podłożu. Wówczas przypadłości tej nie można połączyć z wydarzeniami w ciągu dnia i przyczyny trzeba szukać zupełnie gdzieś indziej. Tak dochodzimy do motywu przewodniego naszego artykułu, czyli bólu głowy od kręgosłupa. Co warto o tym wiedzieć? Jak rozpoznać taki ból i co zrobić, gdy pojawia się on coraz częściej?

Typowe objawy bólu głowy od kręgosłupa

Szacuje się, że u 2 na 10 osób, które doświadczają nawracających bólów głowy, źródłem problemu jest jakaś dysfunkcja kręgosłupa – najczęściej odcinka szyjnego. W tym miejscu od razu odsyłamy do jednego z poprzednich artykułów na naszym blogu, w którym przyglądaliśmy się bliżej tematowi przepukliny w odcinku szyjnym.

Ból głowy od kręgosłupa najłatwiej można rozpoznać po tym, że ma charakter promieniujący od karku w kierunku samej głowy. Dodatkowo pojawia się uczucie sztywności w szyi, a każdy jej ruch potęguje ból. Taki atak bolesności może utrzymywać się nawet przez kilka tygodni.

Do najbardziej charakterystycznych objawów bólu głowy od kręgosłupa zaliczymy:

• ból pojawia się nagle, a jego źródło można zlokalizować w okolicy karku,
  • ból jest tępy, rzadziej kłujący,
  • pojawia się ograniczona ruchomość szyi,
  • ból może promieniować do barków, czoła, skroni, twarzy, wiele osób doświadcza również silnego bólu gałek ocznych,
  • najczęściej ból obejmuje tylko jedną część głowy,
  • jeśli ból jest zlokalizowany w części potylicznej, to nasila się podczas odchylania głowy,
  • rzadziej występują nudności, wymioty, zaburzenia wzroku, uczucie drętwienia, mrowienie w palcach, zawroty głowy.

Uwaga!

Jeśli obserwujesz u siebie te objawy w następstwie np. uczestniczenia w wypadku komunikacyjnym czy doznania urazu podczas ćwiczeń, to pilnie zgłoś się do lekarza – w grę może tutaj wchodzić uszkodzenie odcinka szyjnego kręgosłupa, co wymaga szczegółowej diagnostyki.

Wymienione objawy są dość specyficzne, dlatego można je powiązać z bólem od kręgosłupa, nazywanym również potocznie migreną szyjną.

Boli Cię głowa od kręgosłupa? Już teraz umów się na konsultację w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Przyczyny bólu głowy od kręgosłupa

Powodem, dla którego pojawia się ból głowy promieniujący od karku jest zwyrodnienie w odcinku szyjnym kręgosłupa. Wbrew pozorom najczęściej nie jest to spowodowane wypadkiem komunikacyjnym, ale długotrwałym „katowaniem” swojego kręgosłupa pracą w pozycji siedzącej.

W gabinetach Rehabilitacji ArpWave gościmy coraz więcej pacjentów z tą przypadłością, którzy przyznają się do wieloletnich zaniedbań fizycznych – nie ćwiczą, nie uprawiają żadnego sportu, wolny czas spędzają głównie na kanapie przed telewizorem, a w ciągu dnia pracują 8-10 godzin przed komputerem. Wymusza to wybitnie nienaturalną dla kręgosłupa pozycję z głębokim pochyleniem głowy. W efekcie mogą się pojawić stany zwyrodnieniowe w kręgach od 3 do 6, czyli zaliczanych do odcinka szyjnego kręgosłupa.

Pamiętaj!

Gdy po całym dniu pracy czujesz zesztywnienie karku, szyja wydaje się być zdrętwiała i masz problem, aby swobodnie poruszać głową, to jest to pierwszy sygnał ostrzegawczy – musisz zacząć robić przerwy w pracy, minimum raz na godzinę poświęcić 5 minut na gimnastykę. Rozważ również pracę na zmianę w pozycji siedzącej oraz stojącej (idealnie nadaje się do tego regulowane na wysokość biurko).

Ból głowy jest wynikiem ucisku na tętnice kręgowe, co ma oczywiście związek ze stanem zwyrodnieniowym. Dlatego nie można tego lekceważyć, ponieważ długotrwałe konsekwencje zdrowotne mogą być bardzo poważne (włącznie ze zwiększonym ryzykiem chorób układu krążenia).

Nie bagatelizuj bólu głowy. Poznaj przyczynę podczas konsultacji w gabinecie Rehabilitacji ARPwave.

Do przyczyn bólu głowy od kręgosłupa zaliczymy również urazy mechaniczne, lordozę szyjną, zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa i inne choroby reumatyczne, dyskopatię szyjną czy stan zapalny (np. spowodowany przewianiem, któremu także poświęciliśmy osobny artykuł na naszym blogu). Co ciekawe, ta przypadłość może być również związana z długotrwałym stresem oraz stanami depresyjnymi (ciągłe napięcie mięśniowe).

Co robić, gdy podejrzewasz, że ból głowy pochodzi od kręgosłupa?

W takiej sytuacji zalecamy przede wszystkim konsultację lekarską oraz poddanie się diagnostyce odcinka szyjnego kręgosłupa, wraz z badaniem dopplerowskim (ocena przepływu krwi w naczyniach szyjnych i kręgowych). Jeśli wykluczone zostaną ciężkie urazy lub przyczyny chorobowe, to kolejnym krokiem powinno być skorzystanie z profesjonalnej rehabilitacji odcinka szyjnego.

Szczególnie dobre efekty terapeutyczne przynosi amerykańska metoda ARPwave, która pozwala szybko usunąć dyskopatię kręgosłupa szyjnego, zniwelować, a ostatecznie uwolnić pacjenta od bólu oraz ograniczyć ryzyko nawrotu tego problemu w przyszłości.

Z zabiegów rehabilitacyjnych metodą ARP skorzystasz w gabinecie Rehabilitacji ARPwave w Warszawie oraz Konstancinie.

02 listopada 2021