Ból barku – czym może być spowodowany?

Staw barkowy należy do grupy największych i najbardziej skomplikowanych stawów ludzkiego organizmu. Pełni on niezwykle ważną funkcję, zapewniając nam podstawowe zdolności mechaniczne, jak ubieranie się, podnoszenie różnych przedmiotów, mycie czy jedzenie. Gdy pojawia się ból barku, to mamy do czynienia z wyraźnym sygnałem alarmowym, którego nie wolno bagatelizować. O czym może to świadczyć? Jakie są najczęstsze przyczyny bólu barku? Wreszcie – co robić, aby pozbyć się tego problemu? Na wszystkie te pytania odpowiadamy w naszym poradniku.

Budowa stawu barkowego

Staw barkowy składa się z kości ramiennej, łopatki, obojczyka oraz mostka – już to pokazuje, z jak bardzo rozbudowanym stawem mamy do czynienia. Wszystkie te elementy są ze sobą połączone więzadłami, mięśniami, ścięgnami oraz kaletkami. Gdy każda z tkanek działa prawidłowo, wówczas nie mamy żadnych problemów z funkcjonowaniem stawu.

To warto wiedzieć

Częścią stawu barkowego są także tzw. rotatory, które znajdują się w otoczeniu stawu ramienno-łopatkowego. To właśnie one bardzo często stanowią źródło bólu, do czego jeszcze wrócimy.

Przyczyny bólu barku

Podstawowy problem z bólami zlokalizowanymi w obrębie stawu barkowego polega na tym, że ich przyczyn może być mnóstwo. Trudno od razu ocenić, co mogło spowodować dyskomfort u pacjenta, dlatego zawsze stosuje się tutaj pogłębioną diagnostykę – minimum zdjęcie RTG, a optymalnie powinno się jeszcze wykonać badanie rezonansem magnetycznym.

Warto od razu zaznaczyć, że sam ból barku nie świadczy jeszcze o jakiejś poważnej kontuzji czy rozwoju stanu zwyrodnieniowego. Bardzo często uskarżają się na to osoby, które po prostu się przetrenowały. Jest to dość charakterystyczne dla ludzi rozpoczynających swoją przygodę ze sportami siłowymi, które zbyt ambitnie podchodzą do treningu i przeszacowują własne możliwości fizyczne – oczywiście zapominając również o rozgrzewce.

Nie lekceważ bólu barku. Skorzystaj z rehabilitacji metodą ARP!

Do najczęstszych przyczyn bólu barku zaliczymy:

• stany przeciążeniowe,
  • mikrourazy w obrębie tkanek miękkich otaczających staw barkowy, jak więzadła, ścięgna czy mięśnie,
  • kontuzja splotu barkowego,
  • uszkodzenie stożka rotatorów (to bardzo częsta kontuzja),
  • zapalenie wielomięśniowe,
  • zmiany zwyrodnieniowe (głównie diagnozowane u osób starszych),
  • zmiany spowodowane postępującą chorobą reumatyczną, głównie reumatoidalnym zapaleniem stawów oraz polimialgią reumatyczną,
  • dna moczanowa,
  • łuszczycowe zapalenie stawów,
  • zapalenie stawu (wywołane infekcją organizmu),
  • zespół cieśni podbarkowej (inaczej nazywany zespołem ciasnoty podbarkowej),
  • tzw. zamrożony bark,
  • zespół bolesnego barku,
  • uszkodzenie ścięgna głowy długiej mięśnia dwugłowego ramienia.

Ból barku może być również pochodną patologii w obrębie kręgosłupa i po prostu promieniować do stawu. Wówczas mylnie szuka się przyczyny w samym barku, choć leży ona zupełnie gdzieś indziej.

Trzeba również pamiętać o tym, że ból barku może w ogóle nie mieć związku z układem kostno-stawowym ludzkiego ciała, ale stanowić objaw bardzo poważnej choroby, w tym:

• zawału serca,
  • odmy opłucnowej,
  • zapalenia płuc,
  • guza płuca.

Kiedy do lekarza?

Jak wspomnieliśmy ból barku nie musi jeszcze oznaczać niczego bardzo złego – w wielu przypadkach pomaga po prostu zrobienie sobie przerwy od ćwiczeń. Po kilku dniach dolegliwości powinny ustąpić. Jeśli jednak ból nie mija, a do tego obserwujemy u siebie kilka niepokojących objawów, to warto już udać się na konsultację ortopedyczną do profesjonalnego gabinetu rehabilitacyjnego.

Do takich objawów zaliczymy:

• znaczące osłabienie siły mięśniowej (np. trudności z utrzymaniem szklanki),
  • trzaski, chrupanie i inne niepokojące dźwięki dobiegające z okolic barku podczas poruszania stawem,
  • ból całego ramienia,
  • sztywnienie barku,
  • osłabione czucie w ramieniu,
  • ograniczona ruchomość barku,
  • blokada barku.

Problem z barkiem? Zgłoś się na konsultację w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Leczenie bólu barku

Punktem wyjścia do rozpoczęcia leczenia jest oczywiście ustalenie, co też zadziało się w obrębie stawu barkowego. Pomoże tutaj diagnostyka obrazowa, która da odpowiedź na pytanie, czy mamy do czynienia tylko z przeciążeniem, czy może z poważniejszą kontuzją.

W każdym scenariuszu pacjentowi rekomenduje się skorzystanie z profesjonalnej rehabilitacji stawu barkowego. Zdecydowanie najlepiej sprawdza się tutaj amerykańska metoda ARP, którą wykorzystuje się w świecie zawodowego sportu. ARP to połączenie prostych ćwiczeń oraz stymulacji tkanek miękkich, co w przypadku tej kontuzji jest kluczowe.

Prawidłowo przeprowadzona rehabilitacja pozwala pacjentowi odzyskać pełną władzę nad barkiem, a nawet wrócić do uprawiania sportu, ograniczając ryzyko odnowienia się urazu. Z kolei w przypadku przewlekłych schorzeń rehabilitacja wyraźnie podnosi komfort życia, pozwalając pozbyć się bólu oraz wzmocnić mięśnie, co jest niezbędne do normalnego funkcjonowania bez korzystania z pomocy drugiej osoby.

Już teraz zapisz się na wizytę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave w Warszawie lub Konstancinie!

27 kwietnia 2021